Використання методу проектів в класі розвивального навчання
Скорочений текст статті надруковано в газеті "Початкова освіта". - 2010. - № 38. - С. 23-26. Використання методу проектів в класі розвивального навчання Раїса ЧОРНА, учителька початкових класів приватної спеціалізованої школи «Гармонія», м. Одеса ![]() Коротко алгоритм роботи над проектом визначають як п’ять «П»: Проблема — Планування — Пошук інформації — Продукт — Презентація. Доведено, що в процесі проектної діяльності формуються рефлексивні, дослідницькі й презентаційні вміння учнів, їхня оцінювальна самостійність, навички співпраці. Ми з дітьми працюємо за програмами розвивального навчання. Малюки перебувають у процесі пошуку, дослідження та формування висновків практично кожен день. По суті, проектна діяльність займає у РН одне з провідних місць. А, отже, звернення до методу проектів для нас було не випадковим і цілком природним. У 2008/09 навчальному році ми з учнями 2-го класу розробили проект під назвою «Ласкаво просимо в Одеський зоопарк!» Причиною вибору цієї теми став великий інтерес учнів мого класу до життя тварин та середовища їх проживання, що виник після попереднього відвідування Одеського зоопарку. Учні класу об’єдналися в групи і займалися пошуком необхідної інформації, використовуючи енциклопедії, книги про тварин, статті наукових журналів та Інтернет-ресурси. Всі дані оброблялися і обговорювалися спільно в кожній групі. Цей проект був інформаційним, внутрішкільним. Підготовка проекту тривала в позаурочний час протягом навчального року. Продуктом проекту стала мультимедійна презентація. Метою проекту було науково-дослідним методом довести необхідність існування зоопарків на території України. Основними завданнями: дослідження історії створення Одеського зоопарку; підготуовка матеріалів про цікаві факти із життя мешканців Одеського зоопарку; представлення численних мешканців зоопарку; ознайомлення із заповідниками України; підготовка і презентація розповіді про пам’ятники тваринам в усьому світі! Учні класу здійснили індивідуальний підхід до викладу та презентації зібраного ними матеріалу. У проекті було відображено історію створення Одеського зоопарку, подано інформацію про основних представників тваринного світу землі, зібраних у зоопарку, цікаві факти із життя тварин, що мешкають там, а також представлено основні види природоохоронних територій України. Вивчивши особливості життєдіяльності ссавців і птахів на території Одеського зоопарку і заповідників України, діти зробили висновок про те, що зоопарк більше підходить для екскурсійного ознайомлення із життям тваринного світу, тоді як заповідник відкриває перед відвідувачами можливість детально вивчити місце існування і взаємозв’язок між різними видами тварин у природних умовах проживання. Присутні на презентації позитивно оцінили діяльність учнів і ступінь оволодіння ними інформацією про тварин. Робота над цим проектом була корисною для дітей, оскільки вони детально вивчили визначену проблему і розширили горизонти своїх знань. А в 2009/10 навчальному році ми з учнями 3-го класу розробили проект під назвою «Пити чи не пити? Улюблені дитячі напої». Вибір теми був обумовлений надмірною пристрастю деяких учнів класу до содових напоїв, таких як Кока-Кола, Фанта, Спрайт. Інша частина класу віддавала перевагу концентрованим сокам. Найменше число учнів обирали мінеральну або очищену воду. Зрештою це привело до дискусії про те, який вид напоїв корисніший. Учні класу об’єдналися в групи дослідників кожного з обраних напоїв. Був складений орієнтовний план роботи і визначені цілі проекту. План проекту 1. Проведення соцопитування. 2. Пошук науково-теоретичного матеріалу. 3. Проведення дослідів з вибраними видами напоїв. 4. Консультація лікаря. 5. Просвітницька діяльність. Випуск інформаційного листа для кожного класу початкової школи. 6. Мультімедійна презентація. Кожна дитина в групі отримала своє завдання з пошуку необхідної інформації, яке обговорювалося в групі. Після вивчення теоретичного матеріалу було проведено соцопитування серед учнів усієї початкової школи. Дітям ставилося одне й те саме питання і пропонувалися 4 варіанти відповідей: — Який твій улюблений напій (обвести кружечком): а) мінеральна вода «Моршинська»; б) очищена питна вода; в) фруктовий сік; г) Кока-кола? За результатами опитування, 44,2 % учнів нашої початкової школи віддавали перевагу «Кока-колі», 21,4 % — фруктовим концентрованим сокам, 18,5 % — мінеральній воді «Моршинській» і лише 14,3 % дітей вибрали очищену питну воду. Ці дані допомогли нам визначити цілі проекту. Проект був комплексним — практично-орієнтованим, дослідницьким та інформаційним, внутрішкільним. Продуктом проекту стала мультимедійна презентація. Були визначені цілі проекту: 1) скласти рейтинг улюблених дитячих напоїв серед учнів школи «Гармонія» шляхом соцопитування; 2) з’ясувати позитивний і негативний вплив цих напоїв на живий організм експериментальним шляхом; 3) довести до відома учнів і адміністрації нашої школи результати виконаних досліджень; 4) дати рекомендації з приводу вилучення певних видів напоїв з дитячого раціону. Для досягнення поставлених цілей ми використовували різні типи експериментів: 1) поливання квіток кожним видом з обраних напоїв; 2) визначення типу середовища (рівня рН). Яке являв собою зразок напою, за допомогою лакмусових папірців. 3) з’ясування впливу «Кока-коли» на кальцієвий обмін у живому організмі за допомогою тривалого перебування людського зуба і курячого яйця в ємностях із цим напоєм. Опишемо детальніше зміст роботи над проектом. Кожен учень шукав теоретичний матеріал про напій, з яким працювала його група. Вся зібрана інформація обговорювалася і виділялося найголовніше. Ось таку інформацію представила кожна група. І група — дослідники «Кока-коли». ![]() Склад напою: • цукор (аспартам); • діоксид вуглецю Е 290 (вуглекислий газ); • барвник цукровий Е 150; • ортофосфорна кислота Е 338; • кофеїн; • ароматизатори. Діоксид вуглецю використовується як консервант. При накопиченні значної кількості цієї сполуки в організмі знижується його репродуктивна здатність. Барвник цукровий Е 150 — це палений цукор, що викликає багато побічних ефектів. Ортофосфорна кислота Е 338 — регулятор кислотності. За систематичного вживання призводить до руйнування зубів і втрати кальцію в кістках. Також подразнює шлунок і може призвести до утворення виразок на його слизовій оболонці, що особливо часто спостерігається в дітей. Цукор у цьому напої міститься в надмірно великій кількості, у так званій «шоковій дозі». Мозок звикає до такої дози, і виникає залежність (!). Цікавий факт! «Кока-кола» добре видаляє іржу і накип у чайнику, наліт в унітазі, плями крові з одягу завдяки високому вмісту ортофосфорної кислоти. ІІ група — дослідники соку Діти провели порівняльну характеристику складу соків. Свіжовичавлений сік: Сік — це не тільки цілюща волога, смачна і корисна, яку рекомендується пити вранці та ввечері. Вона має свій хімічний склад. Вода складає від 75 до 90 % обсягу соків, тому вони низькокалорійні! Вуглеводи (фруктоза, глюкоза, та інші) дуже важливі для організму, оскільки є поживними речовинами. Фруктоза, що міститься в соках, у кілька разів солодша від глюкози і сахарози. Вона необхідна для нормального росту м’язів та органів. Найціннішими джерелами фруктози є кавун, банани, виноград, вишня, груші, малина, черешня та яблука. Цукри, що містяться в соках, підтримують потрібний рівень глюкози. Це важливо для людей, що страждають від цукрового діабету. А ще вони перешкоджають накопиченню великої кількості шкідливих жирів у нашому організмі. Нерозчинні волокна — своєрідні санітари шлунка і кишечника. Вони зменшують час проходження їжі через кишечник і сприяють його очищенню. Органічні кислоти містяться майже у всіх свіжих плодах і овочах, надаючи їм приємного смаку, вони втамують спрагу, розчиняють в організмі зайві солі, затримують розвиток бактерій. Вони важливі для травлення і мають жарознижувальну, протизапальну дію. Яблука, груші, айва, вишні, а також помідори багаті яблучної кислотою. Журавлина, смородина, суниця, чорниця, цитрусові — лимонною. Винна кислота міститься у винограді, брусниці, аґрусі, порічці. Джерелом саліцилової кислоти є малина, журавлина, суниця, вишня. Вітаміни підтримують наше здоров’я! Додають фізичних сил. Позаяк організм нездатний сам виробляти вітаміни, необхідно мати постійне їх джерело — рослинні соки. Морквяний сік (джерело бета-каротину), сік чорної смородини (вітаміни С і Р) та деякі інші містять рекорду кількість вітамінів. Мінеральні речовини. Фруктові соки очищують організм, а овочеві — відновлюють. Фолієва кислота міститься в зелених листових овочах, каротин — в овочах, забарвлених у червоний, помаранчевий і темно-зелений кольори. Темно-зелені листові овочі — чудове джерело кальцію. Сині, лілові й жовті пігменти рослин (вітаміни С, Е) запобігають старінню і захищають від радіації. Вгадайте, що в коробочці? • Всі соки, які ми вживаємо з пакетів називаються відновленими! • Технологія виготовлення: фрукти або ягоди обробляють і упарюють до концентрату, для зручного транспортування в будь-яку країну світу. Цей концентрат розбавляється водою на заводах і розливається по пляшках або картонних коробках-пакетах. • Такий продукт позбавлений половини кількості вітаміну С, амінокислот і натурального аромату, втрачених в результаті попередньої теплової обробки. Також він містить вуглеводи, що змінили свою структуру. Ці соки не приносять користі нашому організму! • Для надання напоям приємного смаку виробники додають: ароматизатори, штучні барвники та підсолоджувачі — цукор, сахарин, Е 951 і Е 950. А соки з низьким вмістом цукру містять звичайну його кількість, але у вигляді замінника! • Такі напої лікарі не рекомендують вживати дітям і людям із захворюваннями шлунка та кишечника, тому що названі компоненти подразнюють їх слизову оболонку. • Корисні тільки свіжовичавлені соки (фреші)! Склад упакованих соків: Натуральні компоненти: • концентрат із фруктів або ягід (25 %); • вода очищена (70 %); • цукор. Хімічні компоненти: • ароматизатори; • штучні підсолоджувачі: сахарин, аспартам; • вітамін С; • консерванти (Е 951), (Е 950). ІІІ група — дослідники мінеральної води «Моршинська» • Води має вистачати на відновлення втрат організмом рідини. • Якщо її недостатньо, відбуваються порушення! Набряки можуть бути викликані браком води в організмі — клітини «запасають» воду. • Коли води надходить достатньо, клітини постійно насичуються, шкіра не сохне, поліпшується зовнішній вигляд нігтів і волосся, добре працює кишечник. • Залежно від наявних у воді хімічних елементів і інших речовин, її відносять до лікувальної (10—15 г солей на літр, п’ється тільки за призначенням та під контролем лікаря), лікувально-столових або столових. • Лікувально-столові води містять 1—10 г солей на літр, вживаються в лікувально-профілактичних цілях, але для постійного застосування не годяться. • У столовій мінеральній воді не більше 1 г солей на літр, її можна пити в будь-який час і в будь-якій кількості. Але краще і її підбирати відповідно до потреб організму. IV група — дослідники очищеної питної води Мінеральний склад очищеної води Це вода з низьким рівнем мінералізації, тому її можна пити щоденно, без обмежень. При кип’ятінні вона не залишає накипу і підходить для приготування їжі, заварювання чаю та кави. Завдяки своєму мінеральному складу є оптимальним напоєм для організму: вода містить мінеральні солі й органічні речовини в найкращому співвідношенні. За щільністю очищена вода наближається до плазми крові людини, тому здатна швидко наповнювати клітини водою, необхідною для їх діяльності. | |
| |
Переглядів: 3734 | Коментарі: 1 | | |
Всього коментарів: 1 | |
| |