Головна » Статті » Практика розвивального навчання

Використання методу проектів в класі розвивального навчання
Читати статтю з початку

Використання методу проектів в класі розвивального навчання
Завершення статті

Раїса ЧОРНА, учителька початкових класів спеціалізованої приватної школи "Гармонія", м. Одеса.


Дослідження впливу напоїв на квітки.

 Для досягнення цілей проекту учасники груп спостерігали за впливом кожного напою на квітку. В клас були куплені чотири однакових рослини під назвою Диффенбахія. Тричі на тиждень діти поливали квіти (кожна група своїм напоєм). Діти вели щоденники спостереження, докладно записуючи всі зміни. Це завдання було важливим і вимагало уваги. За результатами досліджень було складено загальну таблицю.
                                                                                                                                   
                                                                                                                        Таблиця

    
 
  Для того щоб перевірити гіпотезу про вимивання кальцію з організму людини «Кока-колою», діти провели експеримент із курячим яйцем і людським зубом (зуб нам надали в хірургічному відділенні стоматологічної поліклініки).
  Вивчення впливу Кока-коли на зуби.
  У перший день досліду в пробірку налили 10 мл «Кока-коли», опустили білий без ушкоджень зуб. На 8-й день емаль зуба стала коричневою, «Кока-кола» втратила прозорість. На 15-й день зуб став темно-коричневого кольору, корінь пожовк. На 24-й день з’явився осад і відкришилися шматочки зуба, «Кока-кола» в пробірці стала дуже каламутною з різким кислим запахом, корінь зуба з усіх боків — темно-коричневим. На коронці зуба утворилися дві великі порожнини (дірки!), вона стала шорсткою.
 Для підтвердження негативного ефекту «Кока-коли» був проведений іще один дослід, накінець якого кожен учень переконався в тому, що всі мінеральні компоненти шкаралупи яйця розчинилися, роблячи його поверхню м’якою і пружною (як гумовий м’ячик).

  Дослід із яйцем (вимивання кальцію з організму при вживанні «Кока-коли»). Метод проектів
  Дослід тривав 32 дні. Учні вели щоденник спостережень. У перший день експерименту в пробірку налили 110 мл «Кока-коли» і опустили куряче яйце з печаткою на білій шкаралупі. На 8-й день досліду «Кока-кола» стала каламутною через вимивання кальцію; в пробірці плавали темно-коричневі пластівці; шкаралупа стала коричневого кольору. На 15-й день досліду з’явилася піна, яйце ціле, на шкаралупі — темно-коричневий липкий слизький наліт! На 24-й день досліду «Кока-колла» стала каламутною, пінистою; шкаралупа яйця вкрилася дрібними тріщинами, на дотик вона шорстка й більш крихка. Розм’якшений шар шкаралупи знімався пінцетом! На 31-й день досліду кількість «Кока-коли» зменшилася; поверхня яйця стала м’яка, гладенька і блискуча, воно збільшилося в об’ємі (стало проникне і ввібрало в себе «Кока-колу»)! При натисненні пінцетом пружинить! На ньому утворюється вм’ятина! На 32-й день досліду: за добу яйце сильно розбухло, оболонка тріснула від великої кількості вмісту; жовток став щільним згустком.

  Дослід із лакмусовим папірцем
  Під час обговорення смакових якостей кожного з обраних напоїв діти помітили, що відчуття в роті різні. Щоб відповісти на питання, чому це так, я запропонувала провести ще один цікавий і дуже наочний дослід із лакмусом. Попередньо кільком учням було дано завдання знайти інформацію про лакмус і поділитися нею із класом.
  Діти з’ясували, що лакмус — це фарба, яка використовується для визначення кислотності чи лужності. Найчастіше використовується у вигляді лакмусових папірців. Цю фарбу отримують із деяких видів лишайників. Кожна з чотирьох груп налила свій напій у чашку Петрі, опустивши туди лакмусовий індикатор. Протягом 3 хвилин спостерігали за зміною кольору лакмусу. Після цього учні порівняли свої результати з колірною шкалою на пакувальному контейнері.
  Висновки лакмусдосліду
  • Кока-кола — забарвлення помаранчеве. Тест показав, що наявність у цьому напої штучних компонентів робить його кислим середовищем! Вона погано впливає на організм і не придатна до вживання.
  • Сік — забарвлення яскраво-помаранчеве. Тестуючи сік, наша група отримала дуже кисле середовище. Це пов’язано з тим, що досліджувальний сік зроблений із концентрату з додаванням штучних кислот і вітамінів, а також консервантів. Такий напій може погано впливати на організм, особливо при регулярному вживанні. Замість нього рекомендуємо свіжовичавлений сік!
  • Вода мінеральна «Моршинська» — забарвлення світло-оранжеве. Під час тестування цього зразка, ми отримали слабокисле середовище через наявність у ній вуглекислого газу, який є незамінним компонентом усіх газованих напоїв! Він також є консервантом! Часте пиття такої води може подразнювати органи травлення. Замість цього пропонуємо очищену негазовану воду!
  • Вода очищена — забарвлення світло-зелене. Лакмус-тест показав, що очищена негазована вода є найкращим середовищем для нашого організму, тому що не містить жодних добавок і консервантів. Мінеральний склад цієї води робить її слаболужною і придатною для організму. Для угамування спраги або приготування їжі очищена вода є правильним вибором!

  Група дослідників «Кока-коли» знайшла додаткову інформацію про вплив на організм содових напоїв. Представивши її всьому класу, діти захотіли використати її в презентації.
  Негативний вплив содових напоїв
  1. Існує достатньо доказів, що надмірне вживання соди і газованих напоїв призводить до зменшення кісткової маси у дітей.
  2. Содові напої замінюють вживання молока і свіжих соків, внаслідок чого в організм не надходить достатня кількість кальцію і вітаміну Д.
  3. Також в «Кока-колі» міститься кофеїн, який сприяє розвитку остеопорозу.
  4. Організм намагається нейтралізувати фосфорну кислоту, що міститься в цьому напої, кальцієм, який витягується з кісток, це збільшує ризик переломів.
  5. Вуглекислий газ подразнює слизову оболонку шлунково-кишкового тракту.
  6. Можливе виникнення алергії на різні компоненти газованої води.
  7. Содові напої викликають порушення обміну речовин у дітей до 4 років, а також у людей з надмірною масою тіла.

  Ми запросили до класу шкільну лікарку, яка розповіла нам багато цікавого про вживання, виробництво і шкодливість деяких консервантів, що входять до складу досліджуваних нами напоїв. Спираючись на результати дослідів і лекцію лікаря, діти підготували власні рекомендації щодо вживання напоїв:
  Що корисно пити? Можна купувати воду в пляшках. Важливо при цьому звертати увагу на інформацію виробника і місце видобутку води. Воду з-під крана рекомендується пропустити через фільтр, попередньо відстоявши 24—48 годин для випаровування хлору. Потім обов’язково прокип’ятити! Вживання талої води сприятливо впливає на організм. Вона не містить жодних домішок і шкідливих бактерій, оскільки її добувають в екологічно чистих льодовиках. Мінеральні води з різноманітних курортних джерел є чудовим профілактиктичним засобом для багатьох захворювань травної системи, але часте її застосування не рекомендується. В кип’яченому вигляді бажано вживати воду з відварами трав, сухофруктів або із зеленим чаєм. Вони заспокоюють і стимулюють роботу шлунково-кишкового тракту та сприяють швидкому засвоєнню корисних речовин!

 Свіжовичавлені соки
 • Сік з обліпихи, полуничний і смородиновий нектари, цитрусові соки, особливо грейпфрутовий, багаті вітаміном С.
 • Гранатовий сік підвищує апетит, знижує кров’яний тиск, очищує кров, виводить з організму радіацію. Допомагає при хворобах серця, цукровому діабеті, розладах травневої системи.
 • Яблучний сік, грушевий, суничний, вишневий, сливовий, полуничний, малиновий, персиковий і смородиновий нектари, а особливо морквяний сік є джерелом заліза, яке бере участь у процесах кровотворення.


  Експериментальна робота, яку провели діти, дала їм можливість зробити свої висновки.
  Експериментальні висновки
  Ґрунтуючись на зібраній нами інформації і ретельно проведених експериментах, можна зробити такі висновки:
  1. Вплив на рослини (Диффенбахія) мінеральної негазованої води, газованої води «Моршинська» показало позитивну динаміку в зростанні та обмінних процесах квітки: прибавка у висоті (3,5 см — вода очищена і 2,5 см — «Моршинська»); поява молодих зелених листків і білих квітів, відсутність коричневого сухого листя і нормальний стан землі (відсутність будь-якого нальоту).
  2. Тим часом у квіток, які поливали «Кока-колою» і соком, спостерігалися такі явища:
— в’янення;
— поява великої кількості сухих листків;
— зупинення росту молодого листя і нових квіток;
— зміна кольору ґрунту;
— поява мошок, пов’язана з процесом бродіння.
  В ході експериментів з виявлення впливу «Кока-коли» на людський зуб і яєчну шкаралупу було виявлено:
— систематичне помутніння самого напою (спричинене розчиненням кальцію, що міститься в зубі та яєчній шкаралупі);
— забарвлення зуба і шкаралупи в темно-коричневий колір і появу в’язкого нальоту;
— повне розм’якшення яєчної шкаралупи (!).
  Все це доводить негативний вплив кислот, що містяться в «Кока-колі», на кальцієвий обмін в організмі. Такий процес призводить до поступового вимивання кальцію з кісток і зубів (особливо у дітей)! Це може призвести до втрати зубів і надмірної крихкості кісток.

  У процесі роботи над нашим проектом ми сформулювали наступні рекомендації для всіх учнів початкової школи.
  Рекомендації
 1. Ґрунтуючись на результатах дослідної та експериментальної частини нашого проекту, а також на лекції шкільного лікаря про шкідливість напою «Кока-коли», рекомендуємо: виключити його з раціону! Пийте свіжі соки і очищену воду, які сприяють нормальній роботі нашого організму!
 2. Солодкі газовані напої, такі як «Кока-кола», шкідливі для здоров’я. Вони сприяють розвитку карієсу зубів, ожиріння, цукрового діабету та алергії!
 3. Для вгамування спраги ми рекомендуємо: очищену воду без підсолоджувачів (цукор, аспартам), які її тільки підсилюють!
 4. Щоб уникнути проблем із травленням, ніколи не запивайте їжу холодними содовими напоями (як-от «Кока-кола», «Спрайт» тощо)!
 5. Вибираючи напій, уважно вивчіть етикетку! Віддавайте перевагу напоям тільки на натуральній основі. Як свідчить старе прислів’я: «Бережи плаття нове, а здоров’я змолоду!»

  Метод проектівЦі рекомендації ми оформили і роздрукували у вигляді інформаційного листка. По двоє представників від кожної групи дослідників відвідували всі класи початкової школи доводячи до відома учнів результати проведених дослідів і залишаючи рекомендації про вживання напоїв.

 Учні мого класу з великою гордістю повідомляли про свою роботу не тільки друзям, а й батькам, які підтримували їхній інтерес.
 Виконання описаного проекту показало зрілість третьокласників, їх уміння аналізувати, аргументувати і доводити правоту своїх суджень. Метод проектів збільшує ступінь дитячої самостійності в навчально-пізнавальній діяльності та дає учням можливість поступово відмовлятися від різних видів учительської допомоги.

  На мультимедійну презентацію ми запрошували всіх охочих. У нас також були й опоненти, в особі адміністрації школи. Діалог юних дослідників із представником опонентів показав уміння учнів доводити і відстоювати свої висновки. Важливо те, що директор школи дуже уважно поставилася до нашої роботи — Тетяна Вікторівна розпорядилася не закуповувати більше для шкільної їдальні упаковані концентровані соки і заборонила приносити содові напої в школу!

  Після презентації нашого проекту багато учнів початкової школи перестали вживати «Кока-колу», більше того — самі її викидали! Учні мого класу на практиці побачили користь виконаної ними роботи.

  На завершення. У методу проектів багато переваг, він, на нашу думку, вдало доповнює методи розвивального навчання, але, попри це, вчителі нечасто використовують його в роботі з найменшими учнями — першокласниками, другокласниками. Шановні колеги, не думайте, що ваші вихованці ще не доросли до проектної роботи. У нашій школі робота над проектами починається з першого класу і дає чудові результати.  Обов’язково спробуйте, і все вийде!

  Література
 1. Белобородов Н.В. Социальные творческие проекты в школе. — М.: Аркти, 2006.
 2. Бритвина Л.Ю. Метод творческих проектов на уроках технологии // Начальная школа. — 2005. — № 6.
 3. Бычков А.В. Метод проектов в современной школе. — М., 2000.
 4. Гузеев В.В. Метод проектов как частный случай интегрированной технологии обучения // Директор школы. — 1995. — № 6.
 5. Джужук И.И. Метод проектов в контексте личностно-ориентированного образования. Материалы к дидактическому исследованию. — Ростов н/Д., 2005.
 6. Землянская Е.Н. Учебные проекты младших школьников // Начальная школа. — 2005. — № 9.
 7. Зенгин С.С. Совместное проектирование учебной деятельности как условие самоактуализации старшеклассника. — Краснодар, 2001.
 8. Иванова Н.В. Возможности и специфика применения проектного метода в начальной школе // Нач.школа. — 2004. — № 2.
 9. Конышева Н.М. Художественно-конструкторская деятельность (Основы дизайнобразования). — Смоленск: Ассоциация ХХI век, 2003.
 10. Лакоценина Т.П. Современный урок. — Ростов на Д.: Учитель, 2007.
 11. Новикова Т. Проектные технологии на уроках и во внеурочной деятельности // Нар. образование. — 2000. — № 7.
 12. Павлова М.Б. и др. Метод проектов в технологическом образовании школьников / Под ред. И.А.Сасовой. — М.: Вентана-Графф, 2003.
 13. Пахомова Н.Ю. Метод учебного проекта в образовательном учреждении. — М., 2005.
 14. Пахомова Н.Ю. Учебный проект: его возможности // Учитель. — 2000. — № 4.
 15. Полат Е.С. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. — М., 1998.
 16. Постникова Е. Метод проектов как один из путей повышения компетенции школьника // Сельская школа. — 2004. — № 2.
 17. Селевко Г.К. Современные образовательные технологии // Народное образование. — 1998.
 18. Селевко Г.К. Технология саморазвития личности школьника // Школьные технологии. — 1999. — № 6.
 19. Сергеев И.С. Как организовать проектную деятельность учащихся. — М., 2005.
 20. Сиденко А.С. Метод проектов: история и практика применения // Завуч. — 2003. — № 6.
 21. Чечель И.Д. Метод проектов или попытка избавить учителя от обязанностей всезнающего оракула // Директор школы. — 1998. — № 3.
Категорія: Практика розвивального навчання | Додав: ОленКа (10.01.2011)
Переглядів: 3352 | Теги: проект | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]