Підвищення професійної компетентності вчителя
Початкова освіта. - 2011. - №10. – С. 5-6.

Підвищення професійної компетентності вчителя

З досвіду роботи районного Ресурсного центру РН

Тетяна ІВАНОВА, учителька початкових класів спеціалізованої школи І-ІІІ ст. №4, співробітник  районного Ресурсного центру розвивального  навчання, м. Цюрупинськ, Херсонська обл.

Конфуцій казав: «Три шляхи ведуть до знання: шлях роздумів - найблагородніший; шлях наслідування – найлегший та шлях досвіду – найгіркіший».

Який шлях обрати педагогу, щоб не нашкодити особистісному розвитку дитини? Як зберегти неповторну індивідуальність кожного учня? Як виховувати навчаючи, як розвивати у процесі навчання? На шляху до істинного знання довелось пройти і шлях роздумів, і шлях наслідування, і шлях досвіду.

Головна мета вітчизняної освіти – розвиток особистості, створення можливостей для її самореалізації. Сімнадцять років тому творча група вчителів початкових класів м. Цюрупинська розпочала пошук такої системи навчання, що дійсно  забезпечувала б виховання творчої особистості, здатної до самостійного здобуття знань. Особистості здатної самозмінюватись та змінювати навколишній світ на благо суспільства. Єдиною системою, спроможною втілити в життя вимоги сучасності, вважаємо систему розвивального навчання (Д.Ельконіна – В.Давидова), систему для якої визначальним стало слово «розвиток».

Три роки тому систему розвивального навчання почали впроваджувати в практику роботи й учителі сільських шкіл району. Успішно опановуючи теоретичну складову системи розвивального навчання, колеги зіткнулися з труднощами  практичного характеру. З метою допомогти педагогам-початківцям, пришвидшити процес їхнього входження в систему розвивального навчання, на базі Цюрупинської  спеціалізованої школи І –ІІІ ст. №4 і було створено Ресурсний центр розвивального навчання.

Пріоритетами роботи Центру є:
-    методична і психологічна підтримка педагогів , які працюють за програмами розвивального навчання;
-    забезпечення вчителів методичною та науково-практичною літературою для роботи в класах РН;
-    узагальнення та розповсюдження перспективного педагогічного досвіду;
-    просвітницька робота з громадськістю з метою розповсюдження основних ідей розвивального навчання;
-    консультаційна робота з батьками, діти яких навчаються в класах РН;
-    психологічний супровід учнів.


 Районна конференція
Традиційним для вчителів району, які працюють за системою розвивального навчання, стало проведення спеціалістами Центру науково-практичних конференцій з проблем впровадження системи РН.

Колективне обговорення особливостей курсу «Вступ до шкільного життя»,  моделювання уроків різних типів, ознайомлення з технологічною картою уроку; вивчення всіх аспектів навчальної діяльності учня як основного виду діяльності в системі РН, методичні рекомендації щодо організації групової роботи - ці та інші питання стали основним матеріалом для проведення науково-практичних конференцій на базі Центру.

Одним із надбань роботи Ресурсного центру вважаємо проведення майстер-класів педагогами, які мають позитивний досвід роботи в класах РН. Темою одного з майстер-класів було обрано уроки контролю і оцінювання. Увазі вчителів було не лише представлено теоретичний матеріал, а й продемонстровано урок контролю.
                                                                                   
                                  
Районна науково-практична конференція. Робота в групах.

На базі Центру постійно працює консультаційний пункт. Консультаційний пункт
Учителі, які розпочинають роботу в системі РН, мають можливість отримати
 консультацію з будь-якого питання теоретичного або практичного характеру.

Безумовно, велику роль в організації роботи за системою РН відіграє моніторинг діяльності учнів у процесі навчання, відстеження психологічних особливостей особистісного розвитку, пов'язаного з навчальною діяльністю. Дослідження показали, що базовий рівень успішності класів РН району становить 100 %. Якісний рівень складає у середньому 76 %.

Одним із пріоритетних напрямів роботи Центру є робота з батьківською громадою. Досвід свідчить, що батьки, які свого часу навчалися за традиційною системою, не завжди розуміють цінність системи РН. Підготовка батьків до входження в систему розвивального навчання відбувається за півроку до вступу їхніх дітей до школи. На базі Центру працює педагогічний лекторій. Увазі батьків пропонуються такі теми для обговорення:
«Чи знаєте ви свою дитину?»;
«Особливості навчальної діяльності молодшого школяра в системі РН»;
«Обдарована дитина. Яка вона? Що таке «обдарованість»?»;
«Роль батька у вихованні дитини»;
«Колективна діяльність молодших школярів в урочний та позаурочний час»;
«Як навчити дитину вчитися» тощо.
Працює консультаційний пункт.


Важливим напрямом роботи Центру є робота з громадськістю. Співробітники Центру ведуть просвітницьку роботу з ознайомлення широкої громадськості з особливостями системи розвивального навчання через засоби масової інформації. Щорічно на сторінках районної і обласної преси виходять статті, присвячені впровадженню системи РН в практику роботи загальноосвітньої школи. Перед початком нового навчального року випускається буклет, який розповідає про роботу вчителів району, які працюють за програмами розвивального навчання.

 
Парна робота учнів на уроці РНТрадиційним стало проведення фестивалів відкритих уроків, де учителі, які опановують систему РН, демонструють свої творчі знахідки колегам. Під час проведення фестивалів педагоги можуть отримати методичні поради та практичну допомогу співробітників Центру.

Безумовно, головним у роботі Центру, є робота з учнями. З метою всебічної підтримки кожної дитини створено банк даних учнів класів РН, до якого включено результати спостереження психологічної служби району за особистісним розвитком кожної дитини. Наші учні – справжні співучасники та творці навчально-виховного процесу.

У співпраці зі своїми учнями змінюються і педагоги. Приємно спостерігати за творчим пошуком людей, які нещодавно були прихильниками авторитарного стилю в педагогіці. Кожен крок у системі РН дає вчителю натхнення, глибше розуміння дитячої самобутності, віри в успіх кожного з його учнів та почуття власної потрібності в суспільстві.





Роботу в парах успішно завершено.

Звичайно три роки роботи Центру не розв’язали всіх проблем району з упровадження в практику роботи системи РН.
Та ми не зупиняємося на досягнутому.

Найближчим часом намагатимемося реалізувати такі завдання:
- створення діагностичної системи за всіма напрямами розвитку особистості;
- навчання в Центрі психології і методики розвивального навчання м. Харкова спеціалістів з основних предметів для викладання у середній ланці школи;
- підготовка команди учнів для участі в Інтелектуальному марафоні;
- підготовка навчальних посібників для учнів;
- узагальнення досвіду роботи в системі РН кожного вчителя району.

Головним надбанням роботи Центру вважаємо об'єднання наших зусиль, творчого потенціалу, а головне – віру в щасливе майбутнє наших вихованців. Впевнені, що подолає важкий шлях той, хто постійно рухається вперед, той, хто шукає істину, той, хто ніколи не втрачає віру в дитину, надію на її щасливе майбуття та любов до справи, яку робить.

Категорія: Практика розвивального навчання | Додав: ОленКа (09.04.2011)
Переглядів: 3664 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]