Підвищення професійної компетентності вчителя
Початкова освіта. - 2011. - №10. – С. 5-6. Підвищення професійної компетентності вчителя З досвіду роботи районного Ресурсного центру РН Тетяна ІВАНОВА, учителька початкових класів спеціалізованої школи І-ІІІ ст. №4, співробітник районного Ресурсного центру розвивального навчання, м. Цюрупинськ, Херсонська обл. Конфуцій казав: «Три шляхи ведуть до знання: шлях роздумів - найблагородніший; шлях наслідування – найлегший та шлях досвіду – найгіркіший». Який шлях обрати педагогу, щоб не нашкодити особистісному розвитку дитини? Як зберегти неповторну індивідуальність кожного учня? Як виховувати навчаючи, як розвивати у процесі навчання? На шляху до істинного знання довелось пройти і шлях роздумів, і шлях наслідування, і шлях досвіду. Головна мета вітчизняної освіти – розвиток особистості, створення можливостей для її самореалізації. Сімнадцять років тому творча група вчителів початкових класів м. Цюрупинська розпочала пошук такої системи навчання, що дійсно забезпечувала б виховання творчої особистості, здатної до самостійного здобуття знань. Особистості здатної самозмінюватись та змінювати навколишній світ на благо суспільства. Єдиною системою, спроможною втілити в життя вимоги сучасності, вважаємо систему розвивального навчання (Д.Ельконіна – В.Давидова), систему для якої визначальним стало слово «розвиток». Три роки тому систему розвивального навчання почали впроваджувати в практику роботи й учителі сільських шкіл району. Успішно опановуючи теоретичну складову системи розвивального навчання, колеги зіткнулися з труднощами практичного характеру. З метою допомогти педагогам-початківцям, пришвидшити процес їхнього входження в систему розвивального навчання, на базі Цюрупинської спеціалізованої школи І –ІІІ ст. №4 і було створено Ресурсний центр розвивального навчання. Пріоритетами роботи Центру є: - методична і психологічна підтримка педагогів , які працюють за програмами розвивального навчання; - забезпечення вчителів методичною та науково-практичною літературою для роботи в класах РН; - узагальнення та розповсюдження перспективного педагогічного досвіду; - просвітницька робота з громадськістю з метою розповсюдження основних ідей розвивального навчання; - консультаційна робота з батьками, діти яких навчаються в класах РН; - психологічний супровід учнів. ![]() Традиційним для вчителів району, які працюють за системою розвивального навчання, стало проведення спеціалістами Центру науково-практичних конференцій з проблем впровадження системи РН. Колективне обговорення особливостей курсу «Вступ до шкільного життя», моделювання уроків різних типів, ознайомлення з технологічною картою уроку; вивчення всіх аспектів навчальної діяльності учня як основного виду діяльності в системі РН, методичні рекомендації щодо організації групової роботи - ці та інші питання стали основним матеріалом для проведення науково-практичних конференцій на базі Центру. Одним із надбань роботи Ресурсного центру вважаємо проведення майстер-класів педагогами, які мають позитивний досвід роботи в класах РН. Темою одного з майстер-класів було обрано уроки контролю і оцінювання. Увазі вчителів було не лише представлено теоретичний матеріал, а й продемонстровано урок контролю. Районна науково-практична конференція. Робота в групах. На базі Центру постійно працює консультаційний пункт. ![]() Учителі, які розпочинають роботу в системі РН, мають можливість отримати консультацію з будь-якого питання теоретичного або практичного характеру. Безумовно, велику роль в організації роботи за системою РН відіграє моніторинг діяльності учнів у процесі навчання, відстеження психологічних особливостей особистісного розвитку, пов'язаного з навчальною діяльністю. Дослідження показали, що базовий рівень успішності класів РН району становить 100 %. Якісний рівень складає у середньому 76 %. Одним із пріоритетних напрямів роботи Центру є робота з батьківською громадою. Досвід свідчить, що батьки, які свого часу навчалися за традиційною системою, не завжди розуміють цінність системи РН. Підготовка батьків до входження в систему розвивального навчання відбувається за півроку до вступу їхніх дітей до школи. На базі Центру працює педагогічний лекторій. Увазі батьків пропонуються такі теми для обговорення: «Чи знаєте ви свою дитину?»; «Особливості навчальної діяльності молодшого школяра в системі РН»; «Обдарована дитина. Яка вона? Що таке «обдарованість»?»; «Роль батька у вихованні дитини»; «Колективна діяльність молодших школярів в урочний та позаурочний час»; «Як навчити дитину вчитися» тощо. Працює консультаційний пункт. Важливим напрямом роботи Центру є робота з громадськістю. Співробітники Центру ведуть просвітницьку роботу з ознайомлення широкої громадськості з особливостями системи розвивального навчання через засоби масової інформації. Щорічно на сторінках районної і обласної преси виходять статті, присвячені впровадженню системи РН в практику роботи загальноосвітньої школи. Перед початком нового навчального року випускається буклет, який розповідає про роботу вчителів району, які працюють за програмами розвивального навчання. ![]() Безумовно, головним у роботі Центру, є робота з учнями. З метою всебічної підтримки кожної дитини створено банк даних учнів класів РН, до якого включено результати спостереження психологічної служби району за особистісним розвитком кожної дитини. Наші учні – справжні співучасники та творці навчально-виховного процесу. У співпраці зі своїми учнями змінюються і педагоги. Приємно спостерігати за творчим пошуком людей, які нещодавно були прихильниками авторитарного стилю в педагогіці. Кожен крок у системі РН дає вчителю натхнення, глибше розуміння дитячої самобутності, віри в успіх кожного з його учнів та почуття власної потрібності в суспільстві. Роботу в парах успішно завершено. Звичайно три роки роботи Центру не розв’язали всіх проблем району з упровадження в практику роботи системи РН. Та ми не зупиняємося на досягнутому. Найближчим часом намагатимемося реалізувати такі завдання: - створення діагностичної системи за всіма напрямами розвитку особистості; - навчання в Центрі психології і методики розвивального навчання м. Харкова спеціалістів з основних предметів для викладання у середній ланці школи; - підготовка команди учнів для участі в Інтелектуальному марафоні; - підготовка навчальних посібників для учнів; - узагальнення досвіду роботи в системі РН кожного вчителя району. Головним надбанням роботи Центру вважаємо об'єднання наших зусиль, творчого потенціалу, а головне – віру в щасливе майбутнє наших вихованців. Впевнені, що подолає важкий шлях той, хто постійно рухається вперед, той, хто шукає істину, той, хто ніколи не втрачає віру в дитину, надію на її щасливе майбуття та любов до справи, яку робить. | |
| |
Переглядів: 3761 | |
Всього коментарів: 0 | |