Використання методу проектів в класі розвивального навчання
Скорочений текст статті надруковано в газеті "Початкова освіта". - 2010. - № 38. - С. 23-26.

Використання методу проектів в класі розвивального навчання

  Раїса ЧОРНА, учителька початкових класів приватної спеціалізованої школи «Гармонія», м. Одеса

  Метод проектівЩо таке метод проектів? Це спосіб організації педагогічного процесу, що має низку особливостей. Зокрема, важливою визначальною рисою проектної діяльності є пошук учнями інформації, яка буде опрацьована, осмислена і використана в роботі над проектом.
 
 Коротко алгоритм роботи над проектом визначають як п’ять «П»: Проблема — Планування — Пошук інформації — Продукт — Презентація.
Доведено, що в процесі проектної діяльності формуються рефлексивні, дослідницькі й презентаційні вміння учнів, їхня оцінювальна самостійність, навички співпраці.

  Ми з дітьми працюємо за програмами розвивального навчання. Малюки перебувають у процесі пошуку, дослідження та формування висновків практично кожен день. По суті, проектна діяльність займає у РН одне з провідних місць. А, отже, звернення до методу проектів для нас було не випадковим і цілком природним.

  У 2008/09 навчальному році ми з учнями 2-го класу розробили проект під назвою «Ласкаво просимо в Одеський зоопарк!» Причиною вибору цієї теми став великий інтерес учнів мого класу до життя тварин та середовища їх проживання, що виник після попереднього відвідування Одеського зоопарку.

  Учні класу об’єдналися в групи і займалися пошуком необхідної інформації, використовуючи енциклопедії, книги про тварин, статті наукових журналів та Інтернет-ресурси. Всі дані оброблялися і обговорювалися спільно в кожній групі. Цей проект був інформаційним, внутрішкільним.   Підготовка проекту тривала в позаурочний час протягом навчального року. Продуктом проекту стала мультимедійна презентація.

 Метою проекту було науково-дослідним методом довести необхідність існування зоопарків на території України.
 Основними завданнями: дослідження історії створення Одеського зоопарку; підготуовка матеріалів про цікаві факти із життя мешканців Одеського зоопарку; представлення численних мешканців зоопарку; ознайомлення із заповідниками України; підготовка і презентація розповіді про пам’ятники тваринам в усьому світі!

  Учні класу здійснили індивідуальний підхід до викладу та презентації зібраного ними матеріалу. У проекті було відображено історію створення Одеського зоопарку, подано інформацію про основних представників тваринного світу землі, зібраних у зоопарку, цікаві факти із життя тварин, що мешкають там, а також представлено основні види природоохоронних територій України.

  Вивчивши особливості життєдіяльності ссавців і птахів на території Одеського зоопарку і заповідників України, діти зробили висновок про те, що зоопарк більше підходить для екскурсійного ознайомлення із життям тваринного світу, тоді як заповідник відкриває перед відвідувачами можливість детально вивчити місце існування і взаємозв’язок між різними видами тварин у природних умовах проживання.

  Присутні на презентації позитивно оцінили діяльність учнів і ступінь оволодіння ними інформацією про тварин.
  Робота над цим проектом була корисною для дітей, оскільки вони детально вивчили визначену проблему і розширили горизонти своїх знань.

  А в 2009/10 навчальному році ми з учнями 3-го класу розробили проект під назвою «Пити чи не пити? Улюблені дитячі напої». Вибір теми був обумовлений надмірною пристрастю деяких учнів класу до содових напоїв, таких як Кока-Кола, Фанта, Спрайт. Інша частина класу віддавала перевагу концентрованим сокам. Найменше число учнів обирали мінеральну або очищену воду. Зрештою це привело до дискусії про те, який вид напоїв корисніший.

  Учні класу об’єдналися в групи дослідників кожного з обраних напоїв. Був складений орієнтовний план роботи і визначені цілі проекту.
  План проекту
  1. Проведення соцопитування.
  2. Пошук науково-теоретичного матеріалу.
  3. Проведення дослідів з вибраними видами напоїв.
  4. Консультація лікаря.
  5. Просвітницька діяльність. Випуск інформаційного листа для кожного класу початкової школи.
  6. Мультімедійна презентація.

  Кожна дитина в групі отримала своє завдання з пошуку необхідної інформації, яке обговорювалося в групі. Після вивчення теоретичного матеріалу було проведено соцопитування серед учнів усієї початкової школи. Дітям ставилося одне й те саме питання і пропонувалися 4 варіанти відповідей:
 — Який твій улюблений напій (обвести кружечком):
 а) мінеральна вода «Моршинська»;
 б) очищена питна вода;
 в) фруктовий сік;
 г) Кока-кола?

  За результатами опитування, 44,2 % учнів нашої початкової школи віддавали перевагу «Кока-колі», 21,4 % — фруктовим концентрованим сокам, 18,5 % — мінеральній воді «Моршинській» і лише 14,3 % дітей вибрали очищену питну воду. Ці дані допомогли нам визначити цілі проекту. Проект був комплексним — практично-орієнтованим, дослідницьким та інформаційним, внутрішкільним. Продуктом проекту стала мультимедійна презентація.
  Були визначені цілі проекту:
  1) скласти рейтинг улюблених дитячих напоїв серед учнів школи «Гармонія» шляхом соцопитування;
  2) з’ясувати позитивний і негативний вплив цих напоїв на живий організм експериментальним шляхом;
  3) довести до відома учнів і адміністрації нашої школи результати виконаних досліджень;
  4) дати рекомендації з приводу вилучення певних видів напоїв з дитячого раціону.

  Для досягнення поставлених цілей ми використовували різні типи експериментів:
 1) поливання квіток кожним видом з обраних напоїв;
 2) визначення типу середовища (рівня рН). Яке являв собою зразок напою, за допомогою лакмусових папірців.
 3) з’ясування впливу «Кока-коли» на кальцієвий обмін у живому організмі за допомогою тривалого перебування людського зуба і курячого яйця в ємностях із цим напоєм.

  Опишемо детальніше зміст роботи над проектом.
  Кожен учень шукав теоретичний матеріал про напій, з яким працювала його група. Вся зібрана інформація обговорювалася і виділялося найголовніше. Ось таку інформацію представила кожна група.
  І група — дослідники «Кока-коли».Метод проектів
  Склад напою:
• цукор (аспартам);
• діоксид вуглецю Е 290 (вуглекислий газ);
• барвник цукровий Е 150;
• ортофосфорна кислота Е 338;
• кофеїн;
• ароматизатори.
  Діоксид вуглецю використовується як консервант. При накопиченні значної кількості цієї сполуки в організмі знижується його репродуктивна здатність. Барвник цукровий Е 150 — це палений цукор, що викликає багато побічних ефектів. Ортофосфорна кислота Е 338 — регулятор кислотності. За систематичного вживання призводить до руйнування зубів і втрати кальцію в кістках. Також подразнює шлунок і може призвести до утворення виразок на його слизовій оболонці, що особливо часто спостерігається в дітей.

  Цукор у цьому напої міститься в надмірно великій кількості, у так званій «шоковій дозі». Мозок звикає до такої дози, і виникає залежність (!).
Цікавий факт! «Кока-кола» добре видаляє іржу і накип у чайнику, наліт в унітазі, плями крові з одягу завдяки високому вмісту ортофосфорної кислоти.
  ІІ група — дослідники соку
 Діти провели порівняльну характеристику складу соків.
 Свіжовичавлений сік:
 Сік — це не тільки цілюща волога, смачна і корисна, яку рекомендується пити вранці та ввечері. Вона має свій хімічний склад.
 Вода складає від 75 до 90 % обсягу соків, тому вони низькокалорійні!
 Вуглеводи (фруктоза, глюкоза, та інші) дуже важливі для організму, оскільки є поживними речовинами. Фруктоза, що міститься в соках, у кілька разів солодша від глюкози і сахарози. Вона необхідна для нормального росту м’язів та органів. Найціннішими джерелами фруктози є кавун, банани, виноград, вишня, груші, малина, черешня та яблука.
  Цукри, що містяться в соках, підтримують потрібний рівень глюкози. Це важливо для людей, що страждають від цукрового діабету. А ще вони перешкоджають накопиченню великої кількості шкідливих жирів у нашому організмі.
  Нерозчинні волокна — своєрідні санітари шлунка і кишечника. Вони зменшують час проходження їжі через кишечник і сприяють його очищенню.
  Органічні кислоти містяться майже у всіх свіжих плодах і овочах, надаючи їм приємного смаку, вони втамують спрагу, розчиняють в організмі зайві солі, затримують розвиток бактерій. Вони важливі для травлення і мають жарознижувальну, протизапальну дію. Яблука, груші, айва, вишні, а також помідори багаті яблучної кислотою. Журавлина, смородина, суниця, чорниця, цитрусові — лимонною. Винна кислота міститься у винограді, брусниці, аґрусі, порічці. Джерелом саліцилової кислоти є малина, журавлина, суниця, вишня.
  Вітаміни підтримують наше здоров’я! Додають фізичних сил. Позаяк організм нездатний сам виробляти вітаміни, необхідно мати постійне їх джерело — рослинні соки. Морквяний сік (джерело бета-каротину), сік чорної смородини (вітаміни С і Р) та деякі інші містять рекорду кількість вітамінів.
  Мінеральні речовини. Фруктові соки очищують організм, а овочеві — відновлюють. Фолієва кислота міститься в зелених листових овочах, каротин — в овочах, забарвлених у червоний, помаранчевий і темно-зелений кольори. Темно-зелені листові овочі — чудове джерело кальцію.    
  Сині, лілові й жовті пігменти рослин (вітаміни С, Е) запобігають старінню і захищають від радіації.
 
  Вгадайте, що в коробочці?
 • Всі соки, які ми вживаємо з пакетів називаються відновленими!
 • Технологія виготовлення: фрукти або ягоди обробляють і упарюють до концентрату, для зручного транспортування в будь-яку країну світу. Цей концентрат розбавляється водою на заводах і розливається по пляшках або картонних коробках-пакетах.
 • Такий продукт позбавлений половини кількості вітаміну С, амінокислот і натурального аромату, втрачених в результаті попередньої теплової обробки. Також він містить вуглеводи, що змінили свою структуру. Ці соки не приносять користі нашому організму!
 • Для надання напоям приємного смаку виробники додають: ароматизатори, штучні барвники та підсолоджувачі — цукор, сахарин, Е 951 і Е 950. А соки з низьким вмістом цукру містять звичайну його кількість, але у вигляді замінника!
 • Такі напої лікарі не рекомендують вживати дітям і людям із захворюваннями шлунка та кишечника, тому що названі компоненти подразнюють їх слизову оболонку.
 • Корисні тільки свіжовичавлені соки (фреші)!

 Склад упакованих соків:
 Натуральні компоненти:
 • концентрат із фруктів або ягід (25 %);
 • вода очищена (70 %);
 • цукор.
 Хімічні компоненти:
 • ароматизатори;
 • штучні підсолоджувачі: сахарин, аспартам;
 • вітамін С;
 • консерванти (Е 951), (Е 950).

  ІІІ група — дослідники мінеральної води «Моршинська»
 • Води має вистачати на відновлення втрат організмом рідини.
 • Якщо її недостатньо, відбуваються порушення! Набряки можуть бути викликані браком води в організмі — клітини «запасають» воду.
 • Коли води надходить достатньо, клітини постійно насичуються, шкіра не сохне, поліпшується зовнішній вигляд нігтів і волосся, добре працює кишечник.
 • Залежно від наявних у воді хімічних елементів і інших речовин, її відносять до лікувальної (10—15 г солей на літр, п’ється тільки за призначенням та під контролем лікаря), лікувально-столових або столових.
• Лікувально-столові води містять 1—10 г солей на літр, вживаються в лікувально-профілактичних цілях, але для постійного застосування не годяться.
 • У столовій мінеральній воді не більше 1 г солей на літр, її можна пити в будь-який час і в будь-якій кількості. Але краще і її підбирати відповідно до потреб організму.

  IV група — дослідники очищеної питної води
  Мінеральний склад очищеної води
  Це вода з низьким рівнем мінералізації, тому її можна пити щоденно, без обмежень. При кип’ятінні вона не залишає накипу і підходить для приготування їжі, заварювання чаю та кави. Завдяки своєму мінеральному складу є оптимальним напоєм для організму: вода містить мінеральні солі й органічні речовини в найкращому співвідношенні. За щільністю очищена вода наближається до плазми крові людини, тому здатна швидко наповнювати клітини водою, необхідною для їх діяльності.

Категорія: Практика розвивального навчання | Додав: ОленКа (10.01.2011)
Переглядів: 3633 | Коментарі: 1 | Теги: проект | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 1
1 natalya  
0
Чи можна скачати даний матеріал? Ящо можна, то як?

Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]