Головна » Статті » Практика розвивального навчання

Таблиця множення 5. Математика. 3 клас

Таблиця множення 5
 Конкурсний урок математики. 3 клас

 Микитенко Людмила Сергіївна,  вчитель початкових класів Новоград–Волинського колегіуму, Житомирська обл.

 Мета. Скласти таблицю множення числа 5, дослідити її закономірності для кращого запам’ятовування результатів.
 Обладнання. Картки для індивідуальної роботи, картки із задачею, Незнайко, Знайко, Пілюлькін, Гвинтик, Шпунтик, малюнки комп’ютера, колонок, клавіатури, "мишки”, системного блоку і подарункові коробки до них, в’язка з ключами, малюнки солодощів.
 Література. Е.І. Александрова. Математика: підручник для 3-го класу, І частина.
 Тип уроку. Урок розв’язання окремих задач.

  ХІД УРОКУ

  І. Організаційний момент.       
  - На вулиці зима і холодно. А так хочеться зігрітися у теплих промінчиках сонця.
  Закрийте оченята. Уявіть сонечко і відчуйте його тепло.
  Відкриваю дошку.
 - Ми опинилися у найкращому казковому Сонячному містечку! Але чому тут так гамірно? Так це ж у Незнайка день народження! І сам він такий заклопотаний. Треба добре приготуватися до свята: накрити стіл, приготувати солодощі.

  ІІ. Створення ситуації успіху.
 - А от скільки їх треба? Буде 8 гостей і Незнайко. Скільки всіх? (9)

 На дошці зображення різних солодощів, які треба порахувати для 9 гостей.

 - Ви знаєте таблицю множення 9 і зможете йому допомогти. У вас на столах є картки. Ви працюєте самостійно.
 Перевірка. Учні по одному виходять до дошки і записують результат.
 - Молодці! Ви добре знаєте таблицю множення 9.

 ІІІ. Створення ситуації розриву.
 Дзвонить телефон. Я беру слухавку.
 - Алло! Слухаю вас. Пончику, як прикро, що ви не зможете прийти, але дякую, що попередили.
 - На жаль, частина гостей не зможе прийти. Але які вони виховані, бо попередили про це.
  У Незнайка виникла проблема: йому треба перерахувати всі солодощі. Адже всіх гостей буде 4. Отже, скільки їх буде разом? (4 гостей і Незнайко). Всіх 5.
  - Яка таблиця допомогла вам спочатку? (Таблиця множення 9.) А яка потрібна зараз? (Таблиця множення 5.) Чи можете ви допомогти Незнайкові вирішити цю проблему? (Ні.) Чому? (Бо ми не знаємо таблицю множення 5.)

 IV. Постановка окремої навчальної задачі.
 - Над чим ви будете працювати сьогодні на уроці? (Складемо таблицю множення 5, спробуємо вивчити її, випробуємо її.)

 V. Аналіз умов, розв’язання навчальної задачі.
    Хвилинка каліграфії
    5 5 55 555 5555 5555
  - Прочитайте числа. Обміняйтесь із сусідом по парті зошитами і оберіть у нього королеву рядка – найкращу цифру 5. Над нею зверху намалюйте корону.

    Складання таблиці
  Як краще оформити записи і швидко порахувати? (Записати таблицю по порядку.)
  Учні пишуть на дошці і в зошитах:

   5*1=
   5*2=
   5*3=
   5*4=
   5*5=
   5*6=
   5*7=
   5*8=
   5*9=
   5*10=
  - Які з цих прикладів вам знайомі? (Учні записують результати таблиці.)

 Пошук ”ключиків” таблиці
    1. Кожний наступний добуток збільшується на 5.
    2. Добуток закінчується 0 або 5.
 
  Для знаходження інших ”ключиків” розділяємо таблицю на дві колонки.
    

  
  3. Якщо другий множник поділити на 2, то вийде перша цифра добутку.
  4. Якщо число 5 множимо на парне число, то добуток закінчується 0.
      Якщо число 5 множимо на  непарне число, то добуток закінчується 5.

 Усі „ключики” вішаю біля таблиці множення 5 на в’язочку.

 Вправи на запам’ятовування таблиці
    1. Робота над піснею
 - Незнайко склав пісеньку про табличку множення 5.
 Співає вчитель, потім учні (на мелодію пісні ”Дважды два - четыре”.)
              5 на два – десятка,
              а  на  3 – 15,
                  на  4  - 20.
             Ось і вся розгадка.

              5 на 6 – вже 30,
              а на 8 – 40,
              5 на 7 – 35,
              5 на 9 – 45.

              5 на 5 – 25.
              Можна знову починать!

      2. Гра "Тупай - плескай”
  Усі відповіді таблиці закриваються. Вчитель називає приклад з таблиці. Якщо добуток закінчується 0, діти тупають ногами. Якщо добуток закінчується 5 – плескають в долоні. В ролі  ”пасток” виступають приклади 5*37 і 5*18, тому що вони не з таблиці множення 5. Але визначити останню цифру добутку учні можуть.

  Застосування таблиці
  - Ось і перший гість – Пілюлькін. Заспіваймо йому нашу пісеньку.
  Крім подарунка він приготував математичне завдання – задачу.

  Задача.
  6 малюкам Пілюлькін роздав по 5 рожевих вітамінок, а 2 малюкам – по 5 білих. Скільки всього вітамінок роздав Пілюлькін?
 
 

 Пара учнів працюють біля дошки, решта теж у парах.

 Перевірка.
 Другий гість – Знайко приніс подарунок і приклади. Заспіваймо йому пісеньку.
 На дошці запис:
  5*2+30=
  58-5*9=
  5*7+5*5=
     201                 896
       5                    5
___________________________           _______________________

   - Складіть свій один такий приклад і розв’яжіть його.
  Взаємоперевірка.

  - Прийшли ще гості – Гвинтик і Шпунтик. Заспіваймо і їм нашу пісеньку. Вони приготували вам цікаве завдання.
  підручник: с.100, №231 (1,2)

  Учні пишуть на дошці і в зошитах. Перевірка.

  VI. Підсумкова рефлексія.
  - Усі гості в зборі. Час відкривати подарунки. Адже це треба робити в присутності гостей. Незнайкові подарували комп’ютер, який Гвинтик і Шпунтик змайстрували власноруч. Ви знаєте, що найдорожчий подарунок той, що зроблений своїми руками.
 Цей комп’ютер допоможе Незнайкові краще вчитися в школі.
 - Що вам сподобалося на уроці?
 - Що вивчили нового?
 - Які ”ключики” таблиці множення 5 ви знайшли?
  Давайте ми їх подаруємо Незнайкові, щоб він пам’ятав їх все життя.
 - Кому ви хочете подякувати?

  Домашнє завдання.
 - Незнайко пригощає вас солодощами. (Роздаю дітям малюнки різних солодощів із домашнім завданням на звороті.)
 - Погляньте, комп’ютер працює! (На малюнку монітора з’являється запис : 40:5=?)
 - Ви знаєте відповідь?
 - Ви вмієте ділити на 5?
 - Яка тема наступного уроку математики? (Будемо складати таблицю ділення на 5.)
 - Про жителів Сонячного містечка ви можете прочитати на сторінках книг М.Носова.
 - Дякую за урок!

Категорія: Практика розвивального навчання | Додав: ОленКа (21.12.2010)
Переглядів: 9493 | Рейтинг: 4.1/7
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]