Цикл уроків з теми "Речення" (3 клас). Урок 3.
// Інноваційні технології в початковій школі. – К. : Шк. світ, 2008. – С. 75–86.
Речення
Українська мова. 3 клас
Л. І. Тимченко, методист Центру психології і методики розвивального навчання, м. Харків.
УРОК 3.
Тема. Граматичне значення речення.
Мета: формувати в учнів поняття про граматичне значення речення (без введення терміну).
Тип уроку: постановка і розв’язання навчальної задачі.
ХІД УРОКУ
I. Постановка навчальної задачі.
Перевірка домашнього завдання.
Уч.: Розгорніть підручник і прочитайте сполучення слів, поданих у вправі 228:
Дощова погода, які бувають речення, кожну годину, який прекрасний ранок, початок весни, не спричиняй людям зла, гроза насувається, багровіють на гілках.
Уч.: Які з цих сполучень слів є реченнями? Порівняйте свою роботу з роботою сусіда по парті, чи немає у вас розбіжностей? Які розділові знаки ви поставили наприкінці речень: ті самі чи різні?
Д.: У нас наприкінці речення Не спричиняй людям зла стоять різні розділові знаки: у мене крапка, а у Дмитра знак оклику.
Уч.: Вам вдалося домовитися? (Так.)
– Як ви вважаєте , хто з дітей має рацію? (звертається до класу).
Д.: Обоє. Усе залежить від того, із якою інтонацією вони вимовлятимуть речення.
Уч.: А яким є це речення за метою висловлювання?
Д.: Спонукальним: у ньому висловлено прохання.
Уч.: Ще одна пара тримає руки. Будь ласка.
Д.: У нас після речення Гроза насувається різні знаки: теж крапка і знак оклику. Але у нас все правильно.
Уч.: Яке це речення за метою висловлювання?
Д.: Розповідне, але його можна вимовляти по-різному: і з окличною інтонацією і без неї.
Уч.: Знак питання ніхто не поставив? (Ні.) А можна поставити?
Д.: Можна. Тоді буде питальне речення: Гроза насувається?
Уч.: Чи є ще серед виписаних речень питальні?
Д.: Так, є: Які бувають речення?
– Тут питальне слово які дає про це сигнал.
Постановка задачі «Що потрібно словам, які не зв’язані за змістом і граматично, щоб стати реченням?».
Уч.: А чому інші сполучення слів не є реченнями? Прочитайте кожне з них.
Під час читання з’ясовується, чи пов’язані слова за змістом і граматично, а якщо так, то чому вони не є реченням. (Не містять повідомлення, питання або спонукання.)
Уч.: Чи можете ви пояснити, що потрібно цим словам, пов’язаним за змістом і граматично, щоб стати повідомленням, питанням або спонуканням?
Д.: Поки що ні...
– Мабуть, це секрет.
Уч.: То яку задачу ми будемо розв′язувати сьогодні? Який «секрет» відкривати? Хто може це сформулювати?
Д.: Сьогодні на уроці ми будемо намагатися розкрити такий «секрет» речення: що потрібно словам, які пов’язані за змістом і граматично, щоб стати реченням.
Уч.: Що нам для цього знадобиться, як ви вважаєте?
Д.: Зрозуміло, що речення.
– Те, що ми вже знаємо про речення.
– А ще увага.
– Треба працювати дружно.
II. Аналіз умов задачі.
Уч.: Добре. Почнемо роботу. Уявіть собі таку ситуацію: ви телефонуєте своїй подрузі Оленці, що покликати її на прогулянку, а вам відповідають: «Оленка гуляє з собакою». Запишіть це речення.
Учні записують речення в зошитах, учитель – на дошці.
Уч.: А тепер поміркуйте ось над чим. Що вам відповіли б, якби прогулянка Оленки відбулася не під час телефонної розмови, а раніше, до неї? Використайте ті самі слова, нічого не додавайте від себе.
Д.: Оленка гуляла з собакою.
Уч.: Запишіть це речення під першим (записує на дошці).
Уч.: А що вам відповіли б, якби прогулянка мала відбутися після розмови?
Д.: Оленка буде гуляти з собакою.
Уч.: Нижче запишіть і це речення.
У зошитах учнів і на дошці з’являється такий запис:
Оленка гуляє з собакою.
Оленка гуляла з собакою.
Оленка буде гуляти з собакою.
Уч.: А тепер спробуйте відповісти на таке запитання: ви записали три різних речення чи тричі те саме речення.
Пауза.
Д.: Три різних речення.
Уч.: Підніміть руку, хто вважає по-іншому. Інших думок немає. Разом з’ясуємо, чи маєте ви рацію. А я вам трошки допоможу в цьому (пише на дошці):
Є книга
нема книги
дам книгу
– Я записала різні слова чи тричі те саме слово?
Д.: Ви записали форми того самого слова.
Уч.: Доведіть це.
Учитель пропонує учням виділити у формах слова закінчення, порівняти лексичне значення, звуковий (буквений) склад основи.
Учні фіксують за допомогою дужки і знака «дорівнює» результат порівняння:
Уч.: Ви мене переконали: це те саме слово, тільки змінене. А як змінилося слово?
Д.: Для зв’язку з різними словами: є, нема, дам.
Уч.: Повернімося до речень. Прочитайте їх ще раз і порівняйте. Що в них спільного?
Д.: Усі вони розповідні.
Уч.: Про ту саму подію вони розповідають чи про різні?
Д.: Про ту саму: в усіх повідомляється про прогулянку Оленки з собакою.
– А ще всі речення містять ті самі слова.
– Я не згодна. Слова гуляє, гуляла, гулятиме – різні.
– Ні, це те саме слово, просто воно змінилося.
Уч.: Як змінилося слово?
Д.: За часом.
Уч.: Отже, речення містять ті самі слова. Як це можна показати?
Учні порівнюють слова:
Оленка гуляє з собакою.
= = =
Оленка гуляла з собакою.
= = =
Оленка гулятиме з собакою.
Уч.: Ви сказали, що в усіх реченнях повідомляється про ту саму подію. А як це можна показати?
Запис на дошці і в зошитах учнів:
Уч.: Подивіться на наш запис. Який висновок можна зробити?
Д.: Речення побудовано з тих самих слів і повідомляється в них про те саме.
Уч.: А чим вони відрізняються одне від одного? Прочитайте їх ще раз. Однаково чи по-різному вони співвідносяться з моментом розмови? (По-різному.)
Уч.: Коли відбувається подія, про яку повідомляється спочатку: до моменту розмови, після неї чи під час розмови?
Д.: Під час розмови.
Уч.: Чи про ту ж саму подію повідомляється в наступному реченні? Як співвідноситься зміст цього речення з моментом розмови?
Д.: Подія відбулася до моменту розмови.
Уч.: Як співвідноситься зміст третього речення з моментом розмови?
Д.: Прогулянка відбудеться до розмови.
Запис доповнюється вказівкою на час повідомлення стосовно моменту мовлення:
Уч.: Тепер ви можете відповісти на запитання: «Записано три різних речення чи тричі те саме речення?»
Д.: Тричі те саме речення, тільки змінене за часом.
ІІІ. Моделювання різних форм того самого речення.
Уч.: Спробуйте скласти модель різних форм того самого речення.
Перед груповою роботою у фронтальному діалозі з’ясовуються, спираючись на попередній запис, основні відношення, які повинні бути відображені в майбутній моделі (графічні схеми речень, знаки рівності/нерівності, які фіксують певні відношення).
У цьому випадку половину шляху до моделювання діти проходять колективно під керівництвом учителя: аналізують конкретний приклад, виявляють у ньому, виділяють і позначають певні відношення. Залишається тільки прибрати конкретику, адже модель завжди має узагальнений характер.
Учитель роздає у кожну групу аркуші паперу (формат А2) для фіксації моделей і обмежує час роботи в групах п′ятьма хвилинами.
Кожна група подає свої варіанти – вішає аркуші зі складеними моделями на дошку.
Вони, наприклад, можуть бути такими:
Уч.: Погляньте уважно на моделі, побудовані вашими товаришами. Чи все вам зрозуміло? Якщо є запитання, поставте їх авторам моделей.
Учимо дітей вести діалог між групами.
Варіант 1. Уся робота ведеться фронтально. Спочатку діти озвучують кожну з моделей. Краще, якщо модель якоїсь групи «прочитає» представник іншої групи. Тоді одразу виникнуть запитання, пов’язані з розумінням того, що відображено на моделі.
Варіант 2. Можна дати групам час для «читання» моделей і формулювання запитань. Оскільки авторами моделей є групи, важливо адресувати запитання групі в цілому («Як ви міркували…?», «Чому ви …?»)
Уч.: Відкрийте підручники на с. 30. Подивіться, яку модель склали діти – персонажі підручника. Чим відрізняється їхня модель від вашої?
ІV. Підсумок уроку.
Уч.: Що нового ми сьогодні дізналися про речення?
Д.: Чим речення відрізняється від інших слів, пов’язаних за змістом і граматично?
Уч.: Підніміть руки, хто знайшов цю відмінність.
– Що ви робили для того, щоб її знайти? У якій послідовності працювали?
Учні, спираючись на запис на дошці і в зошитах, відтворюють послідовність роботи на уроці.
Учитель допомагає їм наступними запитаннями:
– Із чого почали розв’язувати задачу? Що виявили? Як це виявили? Які дві роботи речення вам вдалося визначити? (Речення, по-перше, повідомляє про якусь подію і, по-друге, повідомляє, як ця подія співвідноситься з моментом мовлення.)
Уч.: Про яку з двох робіт речення ви не знали? (Про другу). Чи вдалося вам про це дізнатися сьогодні? (Так.)
| |
| |
Переглядів: 5455 | | |
Всього коментарів: 0 | |