Цикл уроків з теми "Речення" (3 клас). Урок 2.
// Інноваційні технології в початковій школі. – К. : Шк. світ, 2008. – С. 75–86.
Речення
Українська мова. 3 клас
Л. І. Тимченко, методист Центру психології і методики розвивального навчання, м. Харків.
УРОК 2.
Тема. У чому «секрет» речення?
Мета: створити ситуацію, в якій діти зможуть виявити обмеження своїх знань про речення; поставити задачу на виявлення «секретів» речення.
Тип уроку: постановка навчальної задачі.
ХІД УРОКУ
I. Створення навчальної ситуації.
Перевірка домашнього завдання.
На початку уроку учитель з’ясовує, чи всі учні виконали домашнє завдання, чи були труднощі під час його виконання і які саме.
Уч.: Почнемо перевірку домашньої роботи з невеличкого словникового диктанту. Кожен з вас по черзі буде читати одне зі словникових слів, які ви ввели в речення (тільки не повторюватися!), інші записуватимуть ці слова.
Робота проводиться на дошці і в зошитах. Наприкінці роботи діти звіряють свої записи з дошкою, якщо є помилки, виправляють їх, доводячи правильність написання за допомогою орфографічного словника.
Створення ситуації успіху.
Учні читають складені вдома речення, доводять за допомогою смислових і граматичних питань правильність виконання завдання. З’ясовується, якими вони є за метою висловлення та за емоційною забарвленістю.
Уч.: Я теж удома склала речення зі словниковими словами. Послухайте одне з них: Учні ходили на екскурсія в художній музей.
– Запишіть моє речення, підкресліть словникове слово.
Д.: Це не речення: тут немає граматичного зв’язку між словами ходити і екскурсія, треба: ходили на екскурсію.
Уч.: Отже, що же потрібно, щоб вийшло речення?
Д.: Щоб слова були пов’язані за змістом і граматично.
– Речення повинно про щось повідомляти, питати або до чогось спонукати.
– І не тільки. Речення може бути окличним і неокличним.
II. Створення ситуації «розриву».
Уч.: Прочитайте сполучення слів, записані на дошці:
говорити з сестрою про книгу
читати останнього розділу
дати почитати
обіцяти принести завтра
нагадати їй про це
– Чи пов’язані за змістом слова, записані у першому рядку? У другому? тощо. Поясніть, чому.
Діти доводять правильність своєї думки.
Уч.: А граматично пов’язані? (Так.)
– А тепер спробуйте уявити, що ви розмовляєте із сусідом по парті. Чи можуть слова кожного рядка бути репліками? Чи розмовляють так між собою? (Ні, так не розмовляють.)
– Зробіть так, щоб зі слів кожного рядка вийшла репліка діалогу.
Учні складають діалог і озвучують його в парі:
– Говорив із сестрою про книгу?
– Читає останній розділ.
– Дасть почитати?
– Обіцяє завтра принести.
– Нагадай їй про це!
Уч.: Чи у всіх вийшло так? У кого по-іншому?
– Що ви зробили, щоб вийшли репліки діалогу?
Д.: Змінили слова за граматичними значеннями.
Уч.: Які слова? До якої частини мови вони належать?
Д.: Це дієсліва.
Учні спочатку повторюють правила запису діалогу, потім відтворюють його в зошиті, а учитель – на дошці поряд із поданими сполученнями слів (перед записом необхідно повторити правила запису діалогу).
Запис на дошці має бути таким:
говорити з сестрою про книгу – Говорив із сестрою про книгу?
читати останнього розділу – Читає останній розділ.
дати почитати – Дасть почитати?
обіцяти принести завтра – Обіцяє завтра принести.
нагадати їй про це – Нагадай їй про це!
Уч.: Із яких речень складається цей діалог? Які з них є розповідними, а які – питальними? Чи є тут спонукальне речення? Із якою інтонацією його треба вимовляти?
– Повернімося до груп слів, записаних ліворуч. Порівняйте їх з репліками діалогу.
– Чи зв’язані слова, записані у лівому стовпчику, за змістом і граматично? (Так.) У другому, правому? (Також зв’язані.) А де записано речення?
– Чому слова в лівому стовпчику не можна вважати реченнями?
Д.: Тут немає повідомлення, питання або спонукання до якоїсь дії.
Уч.: А тепер разом із сусідом по парті спробуйте відповісти на запитання: що потрібно словам, зв’язаним за змістом і граматично, щоб бути повідомленням, питанням або спонуканням до дії, тобто, бути реченням? Можливо, у речень є секрет, про який ви ще не знаєте?
Пауза.
Уч.: Підніміть руки, кому хотілося б відкрити цей секрет. На жаль, сьогодні відкрити його нам не вдасться – закінчується урок. Спробуємо зробити це завтра – на наступному уроці української мови.
III. Підсумок уроку.
Уч.: Яка проблема виникла на уроці?
Д.: Словам, зв’язаним за змістом і граматично, іноді чогось бракує, щоб бути реченням.
– Ми ще не все знаємо про речення.
Уч.: Який «секрет» речення будете шукати?
Д.: Будемо шукати, що потрібно словам щоб вийшло речення.
– Я хочу уточнити: ми будемо шукати, що потрібно словам, які зв’язані за змістом і граматично, щоб стати реченням.
Уч.: Усі згодні? (Значками «+» діти показують свою згоду.)
Удома пропонується виконати вправу 228 (підручник «Рідна мова» авторів С.В. Ломакович, Л.І. Тимченко, 3 клас, частина 2.)
| |
| |
Переглядів: 4126 | | |
Всього коментарів: 0 | |