Особливості самоаналізу уроку в системі розвивального навчання
Особливості самоаналізу уроку в розвивальному навчанні
Урок в розвивальному навчанні - частка шкільного життя, насичена пошуком, відкриттями, сенсом і цінністю пізнання.
Підготовка й проведення кожного уроку має відбуватися одночасно у трьох напрямах: організаційному, змістовому й діяльнісному.
Реалізація організаційного напряму передбачає не лише своєчасний початок і закінчення уроку, розподіл часу у відповідності з психологічними особливостями молодших школярів, дотримання санітарно-гігієнічних норм а й емоційну готовність учителя й дітей до уроку. Для реалізації змістового напряму вчителеві необхідно:
§ визначити місце даного уроку в системі уроків, виходячи з етапу розв’язування навчальної задачі;
§ визначити тип уроку і його структуру;
§ встановити й вибудувати внутрішньо предметні й між предметні зв'язки;
§ спрогнозувати "приріст” в освоєнні учнями предметного змісту, а також в оволодінні навчальними діями й формами колективно-розподіленої діяльності;
Реалізація діяльнісного напряму передбачає організацію „квазідослідницької” діяльності учнів, яка забезпечує пошукову активність молодших школярів. Відомо, що рушієм розвитку дитини й ефективним засобом навчання є спільна діяльність педагога й учнів.
Успіх процесу навчання в цілому й ефективність кожного уроку зокрема залежить перш за все від того, як вчитель сприймає й реалізує у професійній діяльності авторську позицію. Усвідомлення вчителем необхідності постійно підвищувати рівень професійної майстерності, самозмінюватися - тривалий і складний процес. Одним із засобів, що допомагають педагогові побачити власні досягнення й проблеми є самоаналіз уроку.
Процес проведення уроку має трикомпонентну структуру й передбачає здійснення орієнтувального (підготовка до уроку), виконавського (проведення) й контрольно-оціннного (рефлексія) етапів. Сподіваємось, що орієнтовні питання для самоаналізу, розроблені нами, допоможуть вчителеві відстежити кожний етап власної діяльності в рамках означеної структури.
Орієнтувальний етап (підготовка до уроку)
Які позитивні й негативні підсумки попереднього уроку?
У межах якої навчальної або навчально-практичної задачі розробляється урок, яка його тема?
Яке місце займає тема в процесі розв’язування навчальної (навчально-практичної) задачі?
Які навчальні дії необхідно формувати на цьому уроці, яка з них є основною для даного уроку?
Який тип уроку (відповідно до структури навчальної діяльності)? Які завдання (пошукові й виконавські) в освоєнні учнями змісту необхідно вирішити на ньому?
Які завдання щодо освоєння форм діяльності я поставлю перед дітьми?
Якими мають бути завдання, що дозволять найповніше реалізувати мету даного уроку? У якій формі їх доцільно запропонувати дітям?
Яка мета виконання кожного завдання (проміжна мета уроку)?
Яка форма організації колективно-розподіленої діяльності сприяє досягненню змістових цілей, що розв'язуються у процесі виконання конкретного завдання?
Які знання й способи дій необхідно актуалізувати в учнів для реалізації цілей уроку? У якому вигляді учні мають представити ці способи?
Які між предметні й внутрішньо предметні зв'язки необхідно встановити на цьому уроці?
Якою є міра дитячого співавторства в ході уроку?
Який етап уроку може викликати труднощі у реалізації (у вчителя або в учнів)?
Як можна подолати ці труднощі в ході уроку?
Як має бути представлений змістовий підсумок уроку?
Чи потрібно представити підсумок в освоєнні навчальної співпраці? Як це зробити?
Як організувати навчальний простір (поле дошки; предметний матеріал; місце моделей, потреба в яких може виникнути під час уроку; простір тренування й контролю)?
Як мають виглядати записи на дошці й у зошитах учнів наприкінці уроку?
Яке обладнання необхідно підготувати заздалегідь?
У якій формі і яке домашнє завдання доцільно задати (хто його формулює: вчитель або діти; чи необхідний вибір дітьми виду й обсягу домашньої роботи; чи мають батьки взяти в ній участь)?
Які професійні завдання я ставлю перед собою у процесі планування й проведення даного уроку?
Виконавський етап (проведення уроку)
Чи створене позитивне емоційне тло уроку?
Чи виходить мотивувати учнів на виконання завдань?
Чи вдається надати дітям необхідний ступінь навчальної самостійності в роботі над кожним завданням?
Наскільки усвідомлено діють діти (якщо є потреба роблять запит до вчителя; задають питання один одному; за необхідності розгортають і обґрунтовують спосіб дії, що використовується; звертаються до моделей)?
Які з дитячих здогадок, питань, припущень потрібно зафіксувати для подальшого колективного просування в освоєнні предметного змісту й форм колективно-розподіленої діяльності?
На які аспекти в організації навчальної співпраці я маю звернути увагу зараз (використання норм; особливості роботи груп; характер між групового обговорення й ін.)?
Контрольно-оціннний етап (рефлексія уроку)
Чи виконали учні поставлені завдання?
Чи вдалося мені реалізувати професійні завдання, що були визначені?
Чи виникла в ході уроку незапланована ситуація? Якщо так, то чому? Якою була моя реакція?
Якими є позитивні й негативні підсумки виникнення цієї ситуації?
Які позитивні підсумки уроку (змістові, організаційні, емоційні) необхідно відтворити на наступному уроці?
Які проблеми залишилися невирішеними (для учнів і для мене)? Чому вони виникли?
Які завдання в освоєнні змісту й форм діяльності я маю поставити перед собою на найближчі уроки, виходячи з підсумків даного уроку?
| |
| |
Переглядів: 2833 | | |
Всього коментарів: 0 | |