Головна » Статті » Практика розвивального навчання

Птаха пізнають за пір’ям, а людину за справами. Урок читання. 2 клас
Птаха пізнають за пір’ям, а людину за справами
Урок читання. 2 клас


 Носан Т.М., учителька початкових класів Новоград-Волинського колегіуму, Житомирська обл.

 Матеріал до уроку: В.Осєєва «Сини». В.Сухомлинський «Сьома дочка»
 Мета уроку: удосконалювати вміння розпізнавати в тексті мову автора та дійових осіб, читати текст за ролями; формувати уміння користуватися прийомами розвитку темпу читання вголос; розвивати вміння знаходити у тексті абзаци (частини) за певними ознаками, висловлювати морально-оцінні судження; виховувати бажання робити добрі справи.
 Тип уроку: комбінований.
 Обладнання: казковий герой «Мамонтеня», картки зі скоромовкою, картки для миттєвого зорового сприймання,
 картки-«долоньки» зі змістом домашніх завдань.

 Хід уроку

 І. Організаційна частина
  - Діти, ми сьогодні вирушимо в гості до Мамонтеняти з мультфільму, який вам дуже подобається. (Відкриває дошку.)
 Ви пам’ятаєте, як воно розшукувало свою маму, як воно її знайшло? Але Мамонтеня було неслухняне, знову загубилося.
 Коли мама знайшла свого синочка, він пообіцяв, що буде слухняним і гарно вчитиметься. І ось вирішило Мамонтеня запросити вас на допомогу.
 - Діти, чого ви його можете навчити? (Відповіді дітей.)
 - Давайте попрацюємо так, щоб у нього виникло бажання стати слухняним, вихованим, гарно навчатися.

 ІІ. Перевірка та корекція опорних знань, умінь та навичок
 1.Читацька розминка.
 1.1.Артикуляційна зарядка. Імітаційні вправи.
 - Покажемо Мамонтеняткові, як гарно ми виконуємо цікаві вправи на уроці читання.
 - Як плаче немовля? (У-а, у-а, у-а!)
 - Як мама колише дитину? (А-а, а-а!)
 - Як тато забиває цвях? (Тук-тук-тук!)
 - Як каже бабуся внукові-замазурі? (А-я-яй!)
 - Як сопе дідусь, коли заснув, читаючи газету?
 - Як одним словом ми можемо назвати цих людей? (Родина, сім’я)

 1.2.Вправи для очей «Неслухняні оченята».
 - Коли мама просить Мамонтенятко почитати, то воно спочатку:
  • дивиться вверх, вниз, вліво, вправо;
  • робить кругові оберти очима в ліву і в праву сторону;
  • дивиться на кінчик носика.

 1.3.Завдання на удосконалення техніки читання. Читання деформованих слів.
 - Діти, зверніть увагу на «камінчик». На ньому написані незрозумілі слова.
 Мамонтенятко не може їх прочитати, бо було неуважне на уроках.  Допоможемо йому?

               аммуся    сенькамаму    мита
               нямума    сечкамаму    няен

  - Як одним словом в українській мові називають ці слова? (Синоніми.)

 1.4. Робота зі скоромовкою.
 - Мамонтеня лінькувате в навчанні, але дуже любить допомагати мамі, а в чому саме, ви зараз дізнаєтесь.
 Скоромовка: Я несу на кухню кріп.
              Кине мама кріп в окріп.
              А до кропу ще й петрушку, -
              Смачно варить мама юшку.
 - Чи всі слова у скоромовці вам знайомі?
 Алгоритм роботи зі скоромовкою:
  • Учень читає скоромовку у звичайному розмовному темпі, чітко і правильно вимовляючи слова.
  • Учні читають скоромовку мовчки.
  • Учні читають скоромовку повільно і пошепки.
  • Учні читають скоромовку швидше і напівголосно.
  • Учні читають скоромовку швидко і голосно.
  • Кілька учнів за бажанням промовляють скоромовку.
 - Ви так багато виконали вправ перш, ніж почали читати. Мамонтеня не розуміє для чого ми це робили? (Відповіді учнів.)

 2. Перевірка домашнього завдання.
 - На відміну від Мамонтеняти наші дітки слухняні і уважно слухають завдання, які оголошує учитель.
 Вони вміють гарно читати, зокрема в особах. Пропонуємо вашій увазі інсценізацію за оповіданням Олега Буценя «Помічниці».
 2.1. Інсценізація оповідання «Помічниці». 
 2.2. Оцінювання. Висловлення учнями вражень від побаченого (оцінні судження). Залучення гостей до оцінювання.
 - Як ви гадаєте, які питання виникли б у нашого Мамонтеняти від побаченого? Чого би навчився наш герой?

 ІІІ. Мотиваційна та змістова підготовка до сприйняття змісту оповідання В.Осєєвої «Сини»
 1. Мотиваційна підготовка.
  - Діти, перед Мамонтеням виникла проблема. Він не розуміє, що означають поняття «хороший син», «поганий син». Він усе робить навпаки. Розкажіть йому і нашим гостям, що ви робите для того, щоб бути хорошими дітьми? (Відповіді дітей.)
- А тепер ми ознайомимося зі змістом оповідань про синів та дочок.
(Автори і назви творі записані на дошці.)
 2. Первинне сприйняття тексту з метою ознайомлення зі змістом. (Читання учителем.)

 3. Питання на відтворення фактичного змісту твору:

 - Про що цей текст?
 - Де відбувалася подія?
 - Між ким відбувалася розмова?

 4. Словниково-орфоепічна робота зі словами тексту «Сини».
 - У тексті є слова, значення яких наш герой не зрозуміє?
  4.1. Робота із багатоскладовими словами. (Читання складами, цілими словами з дотриманням норм орфоепії.)
              спритний        розпліскується
              зупиняється        милується
              заливається        голосно співає


  4.2 Уточнення лексичного значення слів. Підбір синонімів до підкреслених слів.

  5. Вибіркове читання з метою детального аналізу тексту.
 - Як виховала свого сина перша жінка?
 - Що сказала про свого сина друга жінка?
 - Що запитали сусідки у третьої жінки?
 - Яку відповідь почули вони?
 - Знайдіть слова, за допомогою яких описується малюнок (с. 87)
 - Знайдіть слова-карлики, слова-велетні.

 6. Розвиток творчої уяви на основі прочитаного. (Словесне ілюстрування образів твору.)
 - Якими уявляєте хлопчиків?

 7. Читання оповідання в особах.
- Мамонтенятку сподобалося міні-вистава і воно хоче, щоб його навчили гарно читати за ролями.
 7.1. Визначення у тексті мови автора і дійових осіб, призначення ролей. Читання в особах.
 7.2. Театральне читання. Використання міміки і жестів з метою передачі характеру персонажів. (Початок 4-го абзацу)
 7.3. Формування головної думки твору.

 - Як ви розумієте зміст виділеного речення?
 - Продовжте речення . Хто щиро любив свою матір, той…
 7.4. – Яка головна думка оповідання «Сини»?

 Фізкультхвилинка.
 - Я бачу, що ви та наш герой стомились, давайте покажемо йому, як ми вміємо відпочивати.
  Ось читати перестали і тепер всі дружно встали .
  Будем ми відпочивати, нумо вправу починати:
  Руки – вгору, руки – вниз і легесенько прогнись .
  Покрутились, повертілись, на хвилинку зупинились.
  Пострибали, пострибали, раз – присіли, другий – встали.
  Всі за парти посідали. Вчитись далі ми почали.

 - Заспокоїлися, подивились на мене, у вікно, на дошку, заплющили очі, зробили видих і працюємо далі.

 V. Робота над змістом оповідання Василя Сухомлинського «Сьома дочка»
 1. Вправи на миттєве сприйняття слова.
 Слова: троянда
    краплина роси
    А сьома дочка нічого не сказала.


 2. Мотивація навчальної діяльності.
 - Прослухайте текст і подумайте, а чому сьома дочка нічого не сказала.

 3. Читання тексту учителем.
 4. Читання тексту дітьми абзацами.
 5. Уточнення значення виділених слів.

 - Яке одне й те ж саме значення мають виділені слова?
 - Яке слова початкове?

 6. Вибіркове читання.
 - Хто із дочок любив свою матір по-справжньому? Підтвердіть свою відповідь рядками з тексту.

 7. Читання тексту в особах.
  7.1. Визначення мови автора та дійових осіб.
  7.2. Розподіл та виконання ролей.

 - Молодці, гарно впорались із завданням.

  VІ. Підсумок уроку (рефлексія)
 - Нагадайте Мамонтеняті:
 - Над змістом, яких текстів ми працювали на уроці?
 - Чим відрізняються ці тексти? Що у них спільного?
 - Яке нове слово запам’яталося? Чого повчального здобули ви сьогодні для себе на уроці?
 - Що найбільше на вашу думку сподобалось Мамонтеняті?
 - Чого він навчився?
 - Допоможіть йому прочитати прислів’я. Оберіть те, яке найбільше підходить до змісту нашого уроку.
 Де сім дочок, там хата неметена.
 Птаха пізнають за пір’ям, а людину – за справами.
 У трьох синів батьки – сироти.


 Домашнє завдання.
 - Подивіться на наше Мамонтеня, яке вона засмучене. Воно не хоче з вами прощатися. Але урок дійшов кінця.
 Мамонтеня хоче вам залишити ось цей чудовий записник зі своїм фото на згадку і хоче, щоб ви в ньому записували всі свої хороші справи кожного дня протягом місяця. А потім надіслали йому.
 - Крім того, воно підготувало для вас домашнє завдання на отаких „долоньках” (учитель показує картки із завданнями).
 Кожен може обрати для себе завдання за кольором.
                                Зміст завдань
 • Підготуватися до читання твору В.Сухомлинського «Сьома дочка» в особах.
 • Позначити в оповіданні В.Осєєвої  «Сини» зачин, основну частину і кінцівку.
 • Прочитати будь-який текст, опрацьований в класі, на швидкість. Зафіксувати результат.
 • Намалювати ілюстрацію до тексту «Сьома дочка», підписати рядками з твору.
 • Дібрати інші заголовки до текстів «Сьома дочка», «Сини».

Категорія: Практика розвивального навчання | Додав: ОленКа (11.12.2010)
Переглядів: 6154 | Теги: читання | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]