Про впровадження системи розвивального навчання
// Початкова освіта. — 2008. — № 3. — С. 7—8.
 
Про впровадження системи розвивального навчання
З досвіду роботи ІМЦ м.Новограда-Волинського
 
Валентина ЛІНЧУК, методист інформаційно-методичного центру м.Новограда-Волинського, Житомирська обл.

Елементи системи розвивального навчання (РН) педагоги Новограда-Волинського застосовують у своїй роботі з 1996 року — після творчого відрядження директорів та заступників директорів шкіл до Бердичева. Метою поїздки стало вивчення та впровадження в практику ідей психолого-педагогічної науки і передових педагогічних технологій.
2003 року знову було організовано творчу поїздку вчителів початкових класів, української мови та літератури до Бердичева. Вони відвідали уроки в класах РН і в старших класах, учні яких у початковій школі навчалися за програмою РН.
2004 року на базі новоград-волинської школи № 7 відбувся майстер-клас для вчителів шкіл міста з теми «Розвивальні освітні технології — технології сучасної системи освіти». Його провели вчителі-методисти з Бердичева, що першими в області розпочали працювати за системою РН.
 У 2005/2006 навчальному році у школі № 7 та колегіумі відкрили класи РН (вчителі В.А.Бороздіна, А.О.Кузнєцова). Було закуплено підручники, зошити для першокласників. Учителі пройшли курсову перепідготовку в Харкові в Центрі психології і методики РН (науковий керівник О.К.Дусавицький). Учителі, представники адміністрації колегіуму та школи № 7 розповіли про перші результати впровадження РН на раді ІМЦ. Було проведено педагогічну виставку з теми «Розвивальне навчання — основа для самореалізації особистості». Кращі роботи відіслали на обласну виставку при ОІППО. Робота вчительки класу РН школи № 7 В.В.Бороздіної отримала диплом І ступеня ОУОН.
З 2007/2008 навчального року в колегіумі відкрито ще один клас РН (учителька Л.С.Микитенко). У школі № 7 впроваджено спецкурс «Розвивальна математика» (учителька Л.Я.Постнікова).
Вчителі, які працюють у класах РН, є членами обласної творчої групи при ОІППО з проблем розвивального навчання (науковий керівник — Л.О.Варзацька, кандидат педагогічних наук, науковий співробітник АПН України). Участь у засіданнях творчої групи на базі шкіл міст Бердичева і Коростишева дала їм можливість практично та теоретично поповнити знання, підвищити кваліфікаційний рівень.
У 2008/2009 навчальному році у школах міста планується відкрити, принаймні, ще два класи РН.
Проведена робота з упровадження системи РН дає можливість зробити певні висновки.
Зокрема, методи і форми роботи цієї системи можна застосовувати на традиційних уроках та заходах. Зі слів учителів, які працюють у класах РН, учні з таких класів:
 — самостійно розв’язують власні проблеми;
 — вміють вислухати й оцінити думку іншого;
 — відстоюють власну думку;
 — бачать свої помилки, аналізують їх, роблять висновки, вміють визнати свою неправоту;
 — здатні взяти на себе керівництво;
 — виростають реалістами;
 — на першому плані у них
 — моральні цінності;
 — дружелюбні, толерантні, вміють жити та працювати в колективі;
 — відповідальні, на них можна покластися.
Постає питання: чому ж класи РН відкрито лише в колегіумі та школі №7?
Пропозиції отримали всі школи. Можливо, вчителі ще не готові перебудуватись. Можливо, мало попрацювали з батьками.
Аналіз впровадження РН в Україні свідчить, що останніми роками кількість таких класів зменшується.
Основна причина — проблема наступності. Закінчуючи початкову школу за системою РН, учні переходять до 5-го класу і навчаються за традиційною системою. У харківському ЦПіМРН існують курси для вчителів 5-х класів з української мови та математики, але проблеми з фінансуванням не дають можливості зібрати вчителів з усієї України, тому відбуваються ці курси нерегулярно. Відсутні підручники для середньої школи. Проблемою є також те, що одночасно бажано відкривати 2—3 класи за системою РН з метою полегшення праці вчителів, надання їм можливості творчого спілкування. Курсова підготовка педагогів відбувається двічі на рік. На ті питання, які виникають щодня, вчитель іноді не може знайти відповідь самостійно, і спілкування з колегами стає просто обов’язковим.
На зміну одним запитанням приходять інші:
 — Як об’єднати однодумців?
 — Як підвищити творчу активність педагогів?
 — Як донести до вчителів середньої і старшої ланки необхідність змінити свій підхід до дітей з класів РН?
 — Як допомогти вчителям зрозуміти, що варто переглянути власну, роками відточену систему роботи?
 — Як допомогти дітям не втратити свій творчий потенціал у середніх та старших класах?
Ми дійшли висновку, що семінари-практикуми, творчі поїздки до Житомира, Бердичева, Коростишева, де є класи РН, творчі зустрічі, майстер-класи — це та діяльність, яка допоможе дати відповіді на поставлені запитання. У результаті такої роботи у вчителів виникає необхідність саморозвиватися, самовдосконалюватися.
Творчі педагоги шкіл міста досить часто у своїй роботі застосовують елементи системи РН, оскільки її практична спрямованість, динамічність форм і методів роботи, спільне з учнями планування та мотивація навчальної діяльності, співпраця з батьками дає учням можливість максимально наблизитися до життя, спробувати себе в ролі дорослої людини, що сприяє формуванню життєвих компетенцій.
Учителі початкових класів В.А.Бороздіна, А.О.Кузнєцова, Л.С.Микитенко, батьки та учні переконалися, що система РН забезпечує навчання і виховання особистості, розвиток її індивідуальності, здатної творити у світі, що стрімко розвивається.
 
Категорія: Практика розвивального навчання | Додав: ОленКа (06.01.2010)
Переглядів: 2730 | Теги: впровадження системи розвивального | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]