Головна » Статті » Практика розвивального навчання

Постановка задачі обчислення добутку багатоцифрових чисел. Математика. 3 клас
Постановка задачі обчислення добутку багатоцифрових чисел
Математика. 3-й клас
 
Оксана ПЛОЩЕНКО, учителька початкових класів навчально-виховного об’єднання № 292 «Незабудка», м.Дніпропетровськ
 
ПІДГОТОВКА ДО УРОКУ
 
  Урок є першим у межах великої теми «Множення й розподіл багатоцифрових чисел».
  Попередній урок — «Раціональні способи обчислень» у межах теми «Властивості множення» — показав рівень усвідомлення учнями переставної, розподільної і сполучної властивостей множення, доцільність їх використання.
 Тип уроку — урок постановки навчальної задачі.
 
 Мета: організувати підсумкову рефлексію за темою «Поняття множення і ділення. Властивості множення» з метою осмислення відомих способів дій, показати і встановити межу між знаннями і уміннями учнів, якими вже оволоділи і тими, якими потрібно оволодіти; поставити нову задачу на обчислення добутку багатоцифрових чисел (поставити проміжні навчальні задачі на конструювання зручного способу множення багатоцифрового числа на багатоцифрове, множення багатоцифрового числа на одноцифрове, складання таблиць множення); розвивати увагу, уяву, пам’ять, образне та логічне мислення, мовлення; виховувати культуру спілкування, культуру співпраці, контрольно-оцінні якості особистості, сприяти вихованню самоповаги за власні досягнення у навчанні.
 
  Обладнання: підручники, зошити, схеми, моделі, ілюстративний матеріал.
 
  ХІД УРОКУ
  І. Організація класу. Усна лічба
  • Хвилинка каліграфічного письма Число 532 записати каліграфічно (рядок). Представити це число як суму розрядних доданків.
 
  • Скласти приклади за схемами й обчислити результати.
  Це завдання дає змогу усвідомити різницю між математичними діями:
  — додавання, коли знаходимо ціле, а частини різні;
  — множення, коли знаходимо ціле, а частини однакові;
  — віднімання, коли знаходимо частину, при цьому ціле складається з різних частин;
  — ділення, коли знаходимо частину, при цьому ціле складається з однакових частин.
 
• Розв’язати задачі: Для знищення в організмі людини радіонуклідів необхідно вживати на день 100 г моркви і 400 г фруктів. Скільки моркви і фруктів треба вживати на день? Скільки моркви треба вживати на тиждень? Скільки разом моркви і фруктів слід вжити за 10 днів? На скільки більше слід вжити фруктів, ніж моркви за день? У скільки разів треба вжити більше фруктів, ніж моркви за 1 день?
  Які математичні дії обираємо? Чому?
 Розв’язання такої задачі крім безпосередньо математичних цілей, передбачало встановлення міжпредметного зв’язку (математика та основи здоров’я), створення умов для усвідомлення дітьми необхідності здорового харчування.
 
  ІІ. Створення ситуації успіху.
 Розв’язати приклади 3 • 5005 • 2 • 9
                                 6587 • 35 + 6587 • 656142 • 3
                                 25 • 6 • 46142 • 32
 - Які властивості множення ви знаєте?
 - Що вони дозволяють робити? (Швидко і правильно обчислювати приклади.)
 - Уміємо ми це робити?
Самостійна робота з наступною фронтальною перевіркою в межах ситуації успіху дає змогу дитині усвідомити, що вона успішно розв’язує приклади певного виду, оскільки добре володіє способом.
 
 ІІІ. Постановка нової задачі.
 Розв’язання практичної задачі.
 6142 • 3
 — Як розв’язати такий приклад? Що треба знати? (Треба вміти визначати розряди в числі, уміти замінити множення додаванням або знати таблицю множення 3, додавати багатоцифрові числа.)
 
 Виділення навчальної задачі.
 6142 • 32
 - Як розв’язати такий приклад? Як ти гадаєш, чи потрібно 32 рази додати число 6142?
 Учні, які з успіхом застосовували освоєний раніше спосіб, раптом опиняються в ситуації, де зовні схожа зазадача не розв’язується, старий спосіб „не спрацьовує”.
 — Що відбулося? Що змінилося? Чому не можемо вирішити приклад 6142 • 32?
 — Ми не вміємо множити на двозначне некругле число.
 — Значить не зможемо довідатися результат?
 — Зможемо.
 — Але ви ж сказали, що не вмієте множити?!
 — Можемо порахувати на калькуляторі.
 — А ви завжди із собою носите калькулятор?
 — Ні. — Отже, чого ми не знаємо? Чого слід навчитися?
 — Як помножити на двозначне некругле число.
 Задачу формулюють діти. Пошук розв’язання задачі, конструювання способу здійснюється в групі. Цей етап уроку, а також аналіз умов розв’язання задачі, найважчі у реалізації і передбачають спрямовуючу роль учителя.
 
 Аналіз умов розв’язання задачі.
 6142 • 32 = 6142 • 3 • 10 + 6142 • 2 = 184260 + 12284 = 196544 30 + 2 3 • 10
 - Як розв’язати такий приклад?
 6142 • 532 500 + 30 + 2 5 • 100 3 • 100
 
 ІV. Підсумкова рефлексія.
 - Що уміємо?
 1) Схема.
 2) • 10, 100, 1000
 3) а) a • b = b • a
     б) a • b + a • c = a • (b + c)
     в) (a • b) • c = a • (b + c)
 - Чого треба навчитися? (Зручно записувати множення багатоцифрового числа на багатоцифрове; множити на одноцифрове число.)
 Змістовний підсумок уроку має бути представлений у такому виді: поле дошки ділиться на дві половинки:
 ліворуч — «Що я вмію?» (для того, щоб помножити багатоцифрове число на багатоцифрове);
 символ — чоловічок на певній сходинці нагору, символ саморозвитку;
 праворуч — «Чого маємо навчитися?» (це етап планування, що чекає нас на наступних уроках, визначення перспектив);
 символ — віконечко в завтрашній день.
Категорія: Практика розвивального навчання | Додав: ОленКа (07.01.2010)
Переглядів: 2939 | Теги: розробка уроку, 3 клас, урок математики | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]