Учіться керувати своїм часом

  Останнім часом у англійських психологів набув популярності термін «добре збалансована жінка». Він означає, що представниця прекрасної статі не розривається між кар’єрою, домашнім господарством, вихованням дітей та особистими інтересами, а поєднує все це в розумних пропорціях. Таких жінок видно одразу: вони нікуди не квапляться, але все встигають, завжди свіжі й упевнені, незмінно привітні й доброзичливі. Річ не в тому, що в них менше проблем чи вони поставлені в явно комфортніші умови. Просто «добре збалансовані жінки» вміють керувати своїм часом...

  Уже давно помічено, що час плине для всіх по-різному. Для когось — тягнеться нестерпно довго, а інший рахує кожну хвилину, але при цьому постійно потрапляє в цейтнот: і на роботі «завал», і вдома справ — не провернути. Тут мимоволі опустяться руки. Найчастіше страждають від браку часу жінки, адже, окрім службових справ, на їхніх плечах ще й купа господарських турбот. Як же стати «добре збалансованою»?

  — На початку кожного року рекомендую всім завести новий діловий щоденник. Він повинен бути досить об’ємним і при цьому зручним, адже вам доведеться зазирати туди дуже часто, — каже психолог Андрій Ємельянов. — Починайте з перспективного планування — на рік і більше вперед. Визначте основні цілі, яких хотіли б досягти за цей відтинок часу. Наприклад, відремонтувати квартиру, вивчити іноземну мову, знайти нову роботу тощо. І не забувайте зазирати в цей список протягом року, щоб визначити, наблизилися ви до досягнення цих цілей чи, навпаки, віддалилися, вирішуючи малі одномоментні проблеми. Потім розпочинайте так зване короткострокове планування — на місяць, тиждень уперед. Складаючи план наступного тижня, постарайтеся, щоб час був рівномірно розподілений між роботою та сім’єю. Обов’язково передбачте кілька годин для занять фізкультурою, відвідин театру, перукаря тощо. Дуже конкретно плануйте наступний день. Бажано робити це напередодні ввечері. Якщо у вас має відбутися ділова зустріч у незнайомому місці, заздалегідь виясніть маршрут руху, визначте, яким транспортом скористаєтеся, підрахуйте приблизний час у дорозі, після чого... додайте до отриманої цифри ще 10—15 хвилин. Не сподівайтеся на «може», краще перестрахуватися, зате бути пунктуальним і надійним в очах співрозмовника. Зрозуміло, всіх несподіванок не передбачиш, однак досвід підтверджує: чим ретельніше ви плануєте свій день, тим більше шансів, що він складеться вдало.

  До речі, візьміть за правило не лише планувати наступний тиждень, а й аналізувати результати минулого. Якщо до вечора п’ятниці ви втомлюєтеся так, що не в змозі поворухнути ні рукою, ні ногою, отже, тиждень був погано збалансований. Сядьте і з олівцем у руках проаналізуйте свої дії. Мабуть, ви перегнули палицю в службовій ревності і забули про відпочинок або забагато сил віддали домашній турботі на шкоду фізкультурі. Докладний аналіз дасть вам можливість уникнути схожих помилок у майбутньому. Постарайтеся переглянути свій графік, знайти необхідні «вікна» для прогулянок на свіжому повітрі, спілкування з близькими та друзями. Найчастіше у жінок багато енергії забирають повсякденні господарські турботи: прання, прибирання, приготування їжі, миття посуду... Їм кінця-краю немає, тому іноді виникає відчуття, що час плине крізь пальці. Уникнути домашньої роботи неможливо, а ось полегшити її цілком реально. Насамперед визначте, які процеси для вас найбільш трудомісткі, і придбайте сучасну техніку — пральну машину, кухонний комбайн, мікрохвильову піч. Попри досить високу ціну, ці помічники досить швидко окупляться: адже ви заощадите чимало часу та сил.

  До речі, якщо постійно виникають проблеми з сімейним бюджетом, рекомендується планувати й необхідні покупки. Зокрема, лаштуючись купити дорогу річ, порівняйте ціни в різних магазинах, цікавтеся знижками, беріть до уваги час і місце розпродажів. Крім того, бажано визначити дні внесення плати за квартиру, телефон, електроенергію та інших розрахунків. Вчасно купуйте проїзні квитки, сезонне взуття, одяг — мала економія часто обертається великим прибутком і може врятувати сімейний бюджет.

  — Спочатку планування здається нудною справою, але потім входить у звичку і допомагає уникнути багатьох проблем на роботі й у стосунках із людьми, — продовжує Андрій Ємельянов. — Обов’язково відзначте в щоденнику дні народження близьких родичів та друзів, аби своєчасно їх привітати. Регулярно записуйте такі дані про своє здоров’я — вага, самопочуття, тиск (якщо з ним є проблеми), алергічні реакції на ті чи інші продукти або ліки. Звіряйте ці показники раз на два-три тижні, це дозволить вам вчасно помітити несприятливі зміни у фізичному самопочутті. Завчасно подумайте про те, де й коли проводитимете відпустку. Це допоможе уникнути зайвої мороки з квитками, бронюванням місць у готелях, санаторними путівками тощо. І ще одна порада вічно зайнятим людям. Навіть якщо у вас повний цейтнот і ви не знаєте, за що хапатися, — не панікуйте, а просто розподіліть усі справи на термінові, необхідні, менше важливі і другорядні. Після чого спокійно починайте їх виконувати за рівнем важливості. Головне — не допустити хаосу в думках. Як свідчить досвід, найкраще дають раду стресові ті, хто вирізняється високою дисципліною й організованістю. Тому не лінуйтеся все розписати, все розкласти по поличках і ретельно дотримуватися складеного графіку.